عملیات مبارزه با آفت سن غلات در قزوین پایان یافت

آمار مبارزه با سن استان قزوین

چاپ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: عملیات مبارزه با سن غلات در سطح بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی این استان اجرا و پایان یافت.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یوسف درخشان با اعلام این خبر افزود: در سال جاری به منظور کنترل و مبارزه با سن غلات، شبکه مراقبت در سطح کل استان شامل ۱۳۰ گروه متشکل از کارشناسان پهنه در ستاد و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها فعال بود که عملیات پایش و ردیابی این آفت را در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو آبی و دیم به عهده داشتند و زمان مناسب سمپاشی را در مزارع تعیین می‌کردند.

وی اظهار داشت: سن غلات مهمترین آفت مزارع گندم و جو است که هر ساله عملیات مبارزه با این آفت مهم که توان خسارت‌زایی بالایی دارد از فروردین ماه آغاز و تا اواخر خرداد ماه ادامه می‌یابد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت: عملیات مبارزه با سن غلات شامل دو مرحله مبارزه با سن مادر و پوره سن بود که مبارزه در مرحله سن مادری از ۲۹ فروردین ماه در مزارع کشاورزی شهرستان آبیک آغاز و پایان آن در تاریخ اول خرداد ماه سال جاری در مزارع کشاورزی شهرستان آوج بوده است.

درخشان اضافه کرد: همچنین مبارزه در مرحله پوره سن نیز از تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه از شهرستان تاکستان آغاز و در تاریخ ۲۳ خرداد ماه در شهرستان آوج پایان یافت.

به گفته وی، مبارزه با سن مادری در سطح ۳۷ هزار و ۹۰۷ هکتار و در مرحله پوره در سطح ۶۲ هزار و ۶۱۳ هکتار انجام و کل سطح مبارزه شامل ۱۰۰ هزار و ۵۲۰ هکتار بود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته سطح کل مبارزه ۱۰۲ هزار و ۸۱۶ بوده که امسال به دلیل خشکسالی و کاهش سمپاشی در مزارع دیم، ۲۳۰۰ هکتار کاهش داشته است.

درخشان تصریح کرد: خسارت سن در مزارع گندم بصورت کمی و کیفی می‌باشد بطوریکه علاوه بر کاهش عملکرد، در گندم‌های با بیش از ۲ درصد سن زدگی، خاصیت نانوایی کاهش می‌یابد

.