پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   نشریه و دستورالعمل  »   دستورالعمل اجرایی مدیریت کنه تارتن دو لکه ای لوبیا
5 دی 1398 , ساعت 8:58

دستورالعمل اجرایی مدیریت کنه تارتن دو لکه ای لوبیا

کنه دولکه ای، کنه تارتن یا کنه دونقطه ای با نام علمی Tetranychus urticae از جمله مهمترین کنه های خسارتزا است که دامنه پراکندگی وسیعی در سراسر جهان دارد و تاکنون خسارت آن در بیش از ۹۰۰ گونه و ۱۲۴ خانواده گیاهی گزارش شده است.

اهمیت کنه های تارتن به علت خسارت زیاد، دامنه میزبـانی وسـیع، سرعت افزایش جمعیت و توانایی در ایجاد مقاومت بـه آفتکشها است. کنه دولکه ای سرعت تولیـد مثل بالایی دارد و اولین آفت گلخانه ای است کـه مقاومت بـه آفتکشها را نشان داد.

این ویژگیها باعث شده که به عنوان آفت خطرناک و کاهش دهنده تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی درآید. کنه تـارتن دولکه ای یکی از آفات مهم و اقتصادی محصولات زراعی بوده و در صورت عدم کنترل، ۱۵-۱۰ درصد در برخی محصولات کشاورزی خسارت می زند.

این نوع از کنه ها بسیار پلی فاژ بوده و در سطح وسیعی روی محصولات زراعی شامل ارقام مختلف لوبیا، سویا، خربزه، هندوانه، خیار، بادمجان، گوجه فرنگی، پنبه، ذرت، ذرت خوشه ای و محصولات باغی مانند درختان میوه دانه دار (سیب)، هسته دار (گیلاس، آلبالو، آلو،) و گردو، گلخانه ای، گیاهان زینتی مانند رز، میخک، ژربرا و صیفی جات و علفهای هرز پراکنده است.

در ایران این آفت از مهمترین آفات مناطق لوبیاکـاری کشور به خصوص در اسـتان های فـارس، چهارمحال و بختیاری، لرستان، زنجان و مرکزی است.

.

برای دریافت دستورالعمل اجرایی مدیریت کنه تارتن دو لکه ای لوبیا کلیک کنید:

.

مطالب مرتبط

قرص سمی برنج با ترکیب فسفید آلومینیوم، هیچ‌گونه مجوز توزیع ندارد و فروش آن پیگرد قانونی دارد. معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: توزیع و خرید و ...
متخصصان صنعت هسته‌ای موفق به طراحی و بومی سازی دستگاه پرتودهی الکترومغناطیس شدند. از این دستگاه برای از بین بردن آفات و افزایش عمر انبارداری محصولات کشاورزی استفاده می‌شود. آروان نام جدیدترین دستاورد ...
یکی از محققان موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور برای کنترل کرم پیله خوار آفت مزارع نخود توصیه هایی کرد. فاطمه شفقی محقق بخش تحقیقات حشره‌شناسی کشاورزی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با ...
No Thoughts on دستورالعمل اجرایی مدیریت کنه تارتن دو لکه ای لوبیا

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>