پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان رضوی  »   مبارزه بیولوژیک با آفت کرم گلوگاه انار در باغات کاشمر
14 تیر 1400 , ساعت 14:08

مبارزه بیولوژیک با آفت کرم گلوگاه انار در باغات کاشمر

مبارزه بیولوژیک با کرم گلوگاه انار با هدف کاهش مصرف سموم و موادشیمیایی، حفظ حشرات مفید، تولید محصول سالم و حفاظت از محیط زیست، در شهرستان کاشمر آغاز شد.

مبارزه بیولوژیک با کرم گلوگاه انار با هدف کاهش مصرف سموم و موادشیمیایی، حفظ حشرات مفید، تولید محصول سالم و حفاظت از محیط زیست، در شهرستان کاشمر آغاز شد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر، سطح زیر کشت انار در این شهرستان را ۷۲۰ هکتار ذکر کرد و افزود: کرم گلوگاه انار مهمترین آفت این محصول محسوب می‌شود که ضمن تغذیه از میوه، باعث کاهش در کمیت و کیفیت و بازارپسندی میوه می‌شود.

محمد شجعی افزود: کرم گلوگاه انار تخم‌های خود را داخل تاج میوه می‌گذارد، بنابراین با توجه به محل تخم ریزی شب پره ماده و رفتار تغذیه‌ای لارو، مبارزه شیمیایی با آن تقریباً غیرممکن بوده و از طرف دیگر سمپاشی در باغات انار باعث از بین رفتن حشرات مفید و در نتیجه طغیان سایر آفات بخصوص کنه‌ها می‌شود.
به گفته وی، بر این اساس برای کنترل این آفت باید مجموعه‌ای از روش‌های مبارزه را به کار گرفت که اصطلاحاً به این روش مدیریت تلفیقی کنترل آفت گفته می‌شود.

وی ادامه داد: برای مبارزه با این کرم روش‌های مختلفی وجود دارد که انجام هر یک از آن‌ها با محدودیت‌هایی همراه است، ولی یکی از بهترین آنها، روش بیولوژیک شامل رهاسازی زنبور تریکوگراما است که تخم‌های آفت را داخل تاج انار، آلوده (پارازیته) می‌کند.

شجعی گفت: با هدف کنترل بیولوژیک کرم گلوگاه انار در کاشمر تاکنون ۳ نوبت رهاسازی زنبور تریکوگراما انجام شده؛ ضمن آنکه استفاده از نژاد محلی زنبور تریکوگراما و حفظ رطوبت باغ در هر نوبت رهاسازی ضروری است و کنترل مکانیکی آفت با جمع آورى به موقع انارهاى باقیمانده از سال قبل و یا انارهاى موجود در زیر درخت و سوزانیدن آن‌ها همراه با مبارزه بیولوژیک می‌تواند نتیجه مطلوبی در کنترل آفت داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر، هزینه اجرای کنترل بیولوژیک در هر هکتار باغ انار برای امسال را معادل سه میلیون و ۳۶۰ هزار تومان ذکر کرد که ۵۰ درصد هزینه را باید باغدار پرداخت کند.

مطالب مرتبط

طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی آفت کرم گلوگاه انار برای اولین بار در فردوس اجرا شد. مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اینکه کرم گلوگاه ...
عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز شهرستان کازرون آغاز شد. حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفات قرنطینه‌ای مگس میوه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح کنترل بیولوژیک آفات با رها سازی زنبور‌های تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار در حال اجراست....
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات با اشاره به خسارت سنگین آفت کرم گلوگاه انار به این محصول، تاج تراشی را یکی از ...
No Thoughts on مبارزه بیولوژیک با آفت کرم گلوگاه انار در باغات کاشمر

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>