جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, فارس  »   ساخت دستگاه تشخیص آفت سرخرطومی حنایی خرما در شیراز
29 تیر 1400 , ساعت 14:39

ساخت دستگاه تشخیص آفت سرخرطومی حنایی خرما در شیراز

متخصصین جهاد دانشگاهی فارس برای نخستین بار در کشور موفق به ساخت دستگاه تشخیص آفت خطرناک سرخرطومی حنایی خرما شدند.

متخصصین جهاد دانشگاهی فارس برای نخستین بار در کشور موفق به ساخت دستگاه تشخیص آفت خطرناک سرخرطومی حنایی خرما شدند.

محمدرضا زاهدی معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی فارس در تشریح مراحل ساخت این دستگاه گفت: پس از تعریف پروژه در سال ۱۳۹۹  مطالعات منابع، آشنایی با نوع زندگی سوسک و امکان سنجی صورت گرفت. از ابتدای سال ۱۴۰۰ با اتمام مرحله امکان سنجی، مرحله ساخت مدل اولیه دستگاه آغاز شد و مدل طراحی شده جهت شناسایی آفت بر روی درختان نصب شد.

وی گفت: با ساخت مدل اولیه دستگاه و آماده شدن نرم افزار، دستگاه مورد تست و آزمایش اولیه قرار گرفت و تاکنون دو بروزرسانی روی نمونه اولیه دستگاه انجام شده است.

وی بیان کرد: با توجه به مذاکرات صورت گرفته با اداره حفظ نباتات فارس مقررگردید برای استفاده در منطقه جنوب کشور، تولید انبوه دستگاه توسط جهاد دانشگاهی فارس انجام گیرد.

حمید‌ د‌بیری، مدیر اداره #حفظ_نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: روش های قدیمی برای شناسایی این آفت مورد استفاده قرار می گرفت که باتوجه به وجود ۳۰ هزار هکتار نخلستان در استان فارس امکان ردیابی با دشواری همراه بود.

وی ادامه داد: روزانه یک فرد که آن هم بومی استان سیستان و بلوچستان بود، می توانست یک تا دو هکتار را مورد بررسی قرار دهد لذا با این شرایط استفاده از فناوری های نوین مورد توجه قرار گرفت.

دبیری افزود: با پیگیری های انجام شده، قرارداد ساخت دستگاه اکوستیک ضبط صدای سرخرطومی حنایی خرما جهت شناسایی و ردیابی این آفت برای اولین بار در کشور با جهاد دانشگاهی استان فارس منعقد شد.

وی آشنایی متخصصین جهاد دانشگاهی با این آفت را قدم اول در ساخت دستگاه عنوان کرد و گفت: طی چند ماه اخیر دستگاه ساخته شده که پس از چندبار تست، نسخه نهایی مورد تایید قرار گرفته است.

دبیری در پایان با بیان اینکه ۵ استان در کشور به این آفت آلوده هستند، تاکید کرد: در صورت تولید انبوه این دستگاه شاهد ریشه کن شدن این آفت در کشور خواهیم بود.

مطالب مرتبط

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی از پایش مستمر و روزانه آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی در نخیلات استان توسط کارشناسان خبر داد. کبری توکلی اظهار داشت: ردیابی و ...
سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
No Thoughts on ساخت دستگاه تشخیص آفت سرخرطومی حنایی خرما در شیراز

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>