سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, علمی  »   کشف بزرگ و مهیج دانشمندان: دستکاری ژنتیکی که محصول برنج و سیب زمینی را 50 درصد افزایش می دهد
1 مرداد 1400 , ساعت 17:44

کشف بزرگ و مهیج دانشمندان: دستکاری ژنتیکی که محصول برنج و سیب زمینی را ۵۰ درصد افزایش می دهد

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند.

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند.

این کشف مهم در نتیجه تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور چوآن هی از دانشگاه شیکاگو و با شرکت دانشمندانی از دانشگاه پکن و دانشگاه گویژو چین حاصل شده است.

این محققین ژن انسانی کد کننده پروتئین FTO را که نوعی RNA demethylase است در دو گیاه برنج و سیب زمینی وارد کردند. نتیجه این دستکاری و بیان این ژن تولید گیاهان تراریخته ای بود که از بیومس و حجم و طول ریشه و همچنین مقاومت به خشکی به مراتب بالاتری برخوردار بوده و محصول تولید شده توسط آنها ۵۰ درصد بیشتر از گیاهان غیر تراریخته بود.

بر اساس نتایج این محققین نرخ و کارایی فتوسنتز نیز در گیاهان تراریخته افزایش قابل توجهی داشت.

پروفسور هی می گوید: نتایج بسیار خارق العاده بود به اضافه اینکه این یک تغییر ژنتیکی ساده است و روی گیاهان مختلفی که آزمایش کردیم موثر بوده است.

وی می گوید: این روش دستکاری ژنتیکی متفاوت از دیگر روشهای ویرایش ژن از جمله کریسپر است و تنها با فشار دادن یک دگمه در روی RNA می توان سرعت رشد سلول ها را افزایش داد.

پروفسور هی می افزاید: ما به گیاهان برای تولید محصولات زیادی از چوب، غذا و دارو گرفته تا گل و روغن و اسانس وابسته ایم و این کشف مهم راهی موثر برای افزایش تولید این محصولات را در اختیار می گذارد.

این دانشمندان امیدوارند که از پتانسیل این یافته مهیج بویژه در برخورد با مشکلات و مسایلی چون گرمایش جهانی و فشارهایی که سیستم های زراعی با آنها مواجه هستند (برای تولید محصول بیشتر) در سراسر جهان استفاده نمود.

نتایج این مطالعه، روز گذشته در مجله Nature منتشر شده است.

منبع: وبسایت دانشگاه شیکاگو + مجله نیچر

مطالب مرتبط

No Thoughts on کشف بزرگ و مهیج دانشمندان: دستکاری ژنتیکی که محصول برنج و سیب زمینی را ۵۰ درصد افزایش می دهد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>