سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   کنه تار عنکبوتی؛ آفتی که سبزی درختان را می‌گیرد
6 مرداد 1400 , ساعت 10:46

کنه تار عنکبوتی؛ آفتی که سبزی درختان را می‌گیرد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: خشکسالی‌ها باعث افزایش آفات گیاهی در خراسان جنوبی از جمله کنه تار عنکبوتی شد.

مهدی یوسفی گفت: خشکسالی‌های اخیر باعث توسعه و گسترش بسیاری از عوامل خسارت‌زا به گیاهان مختلف زراعی و باغی استان شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش زیاد دمای هوا دراواخر تیر و اوایل مرداد سال جاری، کاهش رطوبت نسبی هوا، وجود ریزگردها و وزش بادهای گرم و خشک فصلی شرایط لازم برای فعالیت، افزایش نسل و طغیان “کنه تار عنکبوتی” در استان فراهم است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: نشانه ابتدایی آلودگی کنه دونقطه‌ای ایجاد لکه‌های کلروتیک روی برگ گیاه است و روی برگ‌های کلفت ممکن است این لکه‌ها ایجاد نشوند.

وی افزود: علت ایجاد این لکه‌ها این است که کنه از سلول‌های سطح زیرین برگ تغذیه می‌کند و آن را از کلروفیل که رنگ سبز را به برگ می‌دهد خالی می‌کند؛ این سلولها بدون کلروفیل، سفید یا برنزه به نظر می‌رسند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: آلودگی شدید باعث می‌شود برگ‌ها کاملاً بی‌رنگ و خشک شوند و در نهایت ریزش کنند. جمعیت بالای کنه باعث بی برگی کامل بوته‌ها می‌شود و گیاه به‌طور کامل از بین می‌رود.

یوسفی ادامه داد: کنه تارهای نازکی در مسیر حرکتش می‌تند؛ معمولاً سطح زیرین برگ‌ها کاملاً از تار پوشیده می‌شود و وقتی تعداد کنه‌ها زیاد است تارها سراسر بوته‌های گیاه را می‌پوشانند.

وی با بیان اینکه آلودگی شدید روی گیاه باعث می‌شود برگ‌ها پیچیده و قهوه‌ای شوند و سپس ریزش کنند، تصریح کرد: این آفت، فتوسنتز گیاه را مختل می‌کند و با تغذیه از شیره گیاهی، موجب خشکیدگی و چروکیدگی در میوه‌ها شده و اگر خسارت ادامه یابد اندازه میوه و ارزش غذایی و بازار پسندی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در صورت تداوم فعالیت این آفت، گیاه حالت غبارآلود به خود گرفته و تارهایی در فاصله بین میوه‌ها تنیده می‌شود که محل تردد و تخم‌گذاری آفت است و باغاتی که در مسیر تردد فراوان خودروها و یا کنار جاده و در معرض خاک هستند بیش از بقیه در معرض ظهور و بروز این آفت هستند.

یوسفی یادآور شد: کشاورزان باید درصورت مشاهده اولین علائم ظهور آفت ضمن مشورت با کارشناسان شبکه مراقبت و پیش آگاهی و با مراجعه به کلینیک‌های گیاه پزشکی و ترجیحا استفاده از روش‌های مبارزه تلفیقی (شیمیایی و غیرشیمیایی همزمان) نسبت به کنترل آن اقدام کنند.

وی افزود: اگر گیاهان آپارتمانی به این آفت مبتلا شدند، با برس نرمی که آغشته به کف صابون طبیعی و فاقد اسانس کرده‌اید، آفات را از روی برگ‌ها پاک کنید سپس همه گیاه را با آب ولرم بشویید.

یوسفی اظهار کرد: در صورتیکه درختان به این آفت مبتلا شوند از چند راهکار می‌توان استفاده کرد؛ یکی از بهترین راه‌های مبارزه، حمایت از دشمنان طبیعی این آفت، با کم کردن مصرف غیر ضروری سموم شیمیایی است.

وی یادآور شد: مبارزه با علفهای هرز نقش موثری در کاهش جمعیت آفت دارد- شستشوی درختان باآب خالص ویا مخلوط آب ومایع ظرفشویی(به نسبت نیم تا سه لیتر مایع ظرفشویی در ۱۰۰۰ لیتر آب). آنچه که اهمیت دارد استفاده از سمپاش مناسب دارای فشار پاشش مناسب و دقت در شستشوی درخت است.

مطالب مرتبط

رییس جهاد کشاورزی شهرستان رابر گفت: آلوده شدن سطح سه هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای باعث خسارت ۸۰ درصدی به باغات شده است. به ...
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشت مخلوط دلیل تداوم نسل آفت مگس مدیترانه ای می‌شود. سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره وضعیت آفت ...
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به لزوم مديريت و كنترل آفت پسيل گلابی تاکید کرد. به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، فرید بیگی با بیان ...
کارشناسان به باغداران توصیه کرده اند پیش از ریختن محصول کف باغ مبارزه با مگس مدیترانه‌ای را آغاز کنند. با گسترش فعالیت آفت مخرب مگس مدیترانه‌ای کارشناسان به باغداران توصیه ...
No Thoughts on کنه تار عنکبوتی؛ آفتی که سبزی درختان را می‌گیرد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>