سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان رضوی  »   افزایش سطح مبارزه با جوندگان کوچک در مزارع خراسان رضوی
6 مرداد 1400 , ساعت 14:02

افزایش سطح مبارزه با جوندگان کوچک در مزارع خراسان رضوی

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشاورزان و باغداران باید علاوه بر رعایت اصول بهداشت زراعی و حذف علف‌های هرز از مزرعه و باغ، از توصیه‌های مشورتی کارشناسان جهاد کشاورزی نیز به منظور مبارزه با جوندگانی همچون موش بطور جدی و مستمر استفاده کنند.

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: مقابله با جوندگان کوچک به ویژه موش که بیشترین خسارت را به محصولات کشاورزی می‌زنند امسال در کشتزار‌های خراسان رضوی نسبت به سال گذشته گسترده‌تر شده است.

فاطمه حلاج‌نیا در ادامه اضافه کرد: سطح مبارزه با جوندگان در مزارع خراسان رضوی از بهمن پارسال تاکنون به ۲۳ هزار و ۲۳۰ هکتار از کشتزار‌ها و باغ‌های خراسان رضوی رسیده است.

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین گفت: سطح مقابله با جوندگان در مزارع و باغ‌های خراسان رضوی که در کل دوره پیش ۹۹ هزار و ۶۸۳ هکتار بود، در ۶ ماه دوره کنونی از مدت مشابه پارسال فراتر رفته است، لذا پیش‌بینی می‌شود امسال کل این سطح از جمع رقم پارسال بیشتر شود.

حلاج نیا بیان کرد: کشاورزان و باغداران باید علاوه بر رعایت اصول بهداشت زراعی و حذف علف‌های هرز از مزرعه و باغ، از توصیه‌های مشورتی کارشناسان جهاد کشاورزی نیز به منظور مبارزه با جوندگانی همچون موش بطور جدی و مستمر استفاده کنند.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که محصولات چندسال کشت مانند یونجه، زعفران و همچنین اراضی باغی در معرض خسارت جوندگان مضری مانند موش هستند که علاوه بر خسارت به مزارع، درختان و محصولات کشاورزی به تاسیسات آبیاری نیز آسیب می‌زنند.

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مبارزه به‌هنگام با جوندگان در مزارع و باغ‌ها را اقدامی ضروری توصیف و تاکید کرد: کشاورزان باید مبارزه با این جوندگان را جدی گرفته و توجه داشته باشند که اقدام مناسب و موثر در فصل مبارزه، اهمیت زیادی در از بین بردن این نوع آفت دارد.

حلاج نیا اظهار کرد: پاک کردن سطح باغ و مزرعه از علف هرز و یا عملیات شخم عمیق در هنگام پاییز، برای کاهش و حذف خسارات ناشی از جولان موش‌ها در فضای تولید کشاورزی به خصوص در باغ‌های میوه و مزارع صیفی‌جات اهمیت و تاثیر زیادی دارد.

وی تاکید کرد: اقدام به‌موقع کشاورزان و باغداران در عمل به این نکات و همکاری آن‌ها با کارشناسان جهاد کشاورزی در پاییز هر سال موجب کاهش تراکم جمعیتی موش‌های باغ و مزرعه در فصل بهار بعدی و کاهش شدید حجم خسارت‌ها می‌شود.

حلاج نیا در خاتمه خاطر نشان کرد: بر این اساس ضرورت دارد کشاورزان و باغداران نسبت به پایش مزارع و باغ‌های خود هوشیار بوده و برای رفع آلودگی و فعالیت تخریبی موش در سطح آن، اقدام به‌هنگام داشته باشند.

مطالب مرتبط

طبق برآوردها جوندگان مسئول سالانه 70 میلیون تن خسارت در غلات در سرتاسر جهان هستند و در سال 2021 طغیان موش ها به کشاورزان ایالت نیو ساوت ولز استرالیا یک میلیارد دلار خسارت ...
یک کارشناس علوم و تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، مبارزه با آفات مزارع کشاورزی را یکی از مهمترین راهکارها در افزایش بهره‌وری و کاهش خسارات دانست و از کشاورزان خواست با روش‌های ...
هجوم موش ها به مزارع کشاورزی رباط کریم در حالی دردسر ساز شده است که کشاورزان از عدم اقدام قابل قبول جهاد کشاورزی در مقابله با این حیوانات موذی گلایه مند هستند....
سازمان حفظ نباتات کشور در رابطه با ممنوعیت عرضه و فروش موش کش فسفر دوزنگ در فروشگاه های عرضه سموم کشاورزی اطلاعیه ای به شرح زیر صادر کرد: به آگاهی ...
No Thoughts on افزایش سطح مبارزه با جوندگان کوچک در مزارع خراسان رضوی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>