پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان رضوی  »   مبارزه با ملخ در کشتزارهای خراسان رضوی به اتمام رسید
6 مرداد 1400 , ساعت 9:11

مبارزه با ملخ در کشتزارهای خراسان رضوی به اتمام رسید

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مبارزه با آفت ملخ در خراسان رضوی حدودا در سطح ۵۷۰۰ هکتار انجام شده است، گفت: در حال حاضر مبارزه با آفت ملخ در خراسان رضوی کنترل شده و به پایان رسیده است.

فاطمه حلاج‌نیا در رابطه با مبارزه با آفت ملخ در استان، اظهار کرد: مبارزه با آفت ملخ در خراسان رضوی حدودا در سطح ۵۷۰۰ هکتار انجام شده است و سعی شده تا با کانون ملخ‌ها مبارزه شود. از این ۵۷۰۰ هکتار حدودا ۱۹۰۰ هکتار در مناطقی که جمعیت ملخ کمتر بود مبارزه به صورت طعمه‌پاشی صورت گرفت. در حداقل سطح یعنی ۵۷۰۰ هکتار توانستیم با پایش‌هایی خوبی که انجام شد و سرعت عملی که همکاران داشتند، توانستیم با ملخ مبارزه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مبارزه با آفت ملخ در خراسان رضوی کنترل شده و به پایان رسیده است. تاکنون در استان حدود ۱۶۳ هزار هکتار مبارزه با سن غلات انجام شده است که اقدام بسیار مناسبی بود و باعث شد کشاورزان گندم مناسبی را تولید کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص مبارزه با آفت کنه عنوان کرد: در حال حاضر نکته‌ای که کشاوزان و باغداران محترم باید به آن توجه کنند، آفت کنه است. این آفت جزو آفات خشکی دوست بوده و تداوم گرما موجب حضور کنه‌ها می‌شود. کشاورزان و باغداران می‌توانند با شست‌وشو، استفاده از سموم و با عمل به توصیه کارشناسان گیاه پزشکی و حفظ نباتات شهرستان‌ها با این آفت مبارزه کنند.

حلاج‌نیا ملخ‌هایی که مبارزه با آن‌ها صورت گرفته است، ملخ‌های بومی عنوان کرد و افزود: امسال ملخ صحرایی وجود نداشت همچنین با کنترل مرزها، مبارزه با ملخ مهاجر نیز در استان صورت نگرفت.

وی در رابطه با شهرستان‌هایی که مبارزه با ملخ در آن صورت گرفته است، بیان کرد: شهرستان‌هایی که مبارزه با ملخ داشته است عبارتند از جغتای، جوین و سبزوار و مبارزه با آفت ملخ در دیگر شهرستان‌ها از جمله داورزن، خوشاب بودند در سطح محدودی بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مبارزه صورت گرفته با ملخ‌ها با روش‌های مختلفی بوده است، گفت: طعمه‌پاشی، محلول پاشی و استفاده از سم یو ال وی از جمله این روش‌ها است.

حلاج‌نیا خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود باغداران حتما اقدامات پایشی را انجام دهند زیرا زمانی که کنه از برگ درختان تغذیه می‌کند باعث می‌شود با حالت خاک‌آلودگی که به برگ می‌دهد، برگ دیگر نتواند فتوسنتز کند وبرگ‌ها زودتر از موعد شروع به ریزش کنند و درخت آسیب ببیند و در سال آینده نیز به دلیل اینکه شکوفه‌ها و جوانه‌های درخت آسیب دیده‌اند، باردهی سابق را نداشته باشد. بنابراین باید دقت کنند تا به مدیریت جهاد کشاورزی مراجعه کنند و با استفاه از توصیه کارشناسان عملیات مبارزه با کنه را انجام دهند.

مطالب مرتبط

رییس جهاد کشاورزی شهرستان رابر گفت: آلوده شدن سطح سه هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای باعث خسارت ۸۰ درصدی به باغات شده است. به ...
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشت مخلوط دلیل تداوم نسل آفت مگس مدیترانه ای می‌شود. سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره وضعیت آفت ...
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به لزوم مديريت و كنترل آفت پسيل گلابی تاکید کرد. به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، فرید بیگی با بیان ...
کارشناسان به باغداران توصیه کرده اند پیش از ریختن محصول کف باغ مبارزه با مگس مدیترانه‌ای را آغاز کنند. با گسترش فعالیت آفت مخرب مگس مدیترانه‌ای کارشناسان به باغداران توصیه ...
No Thoughts on مبارزه با ملخ در کشتزارهای خراسان رضوی به اتمام رسید

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>