سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, استان ها, فارس  »   آغاز طرح نسخه نویسی سموم در فارس
11 مرداد 1400 , ساعت 10:13

آغاز طرح نسخه نویسی سموم در فارس

طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی در کلینیک‌ها و فروشگاه‌های سموم کشاورزی برای نخستین بار در استان فارس آغاز شد.

طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی در کلینیک‌ها و فروشگاه‌های سموم کشاورزی برای نخستین بار در استان فارس آغاز شد.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس گفت: این طرح با هدف دستیابی به محصولات کشاورزی سالم‌تر و همچنین ساماندهی مصرف سموم در بخش محصولات زراعی و باغی اجرا شده است.
محمدجواد احمد‌ی به تشریح طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی پرداخت و اظهارداشت: بر اساس این طرح، کلینیک‌های گیاه پزشکی یا به صورت چشمی و تجربی بیماری را شناسایی و اقدام به نسخه نویسی می‌کنند و یا با روش‌های آزمایشگاهی اقدام به شناسایی آفت یا بیماری مربوطه می‌کنند و بر اساس نتایج آزمایش‌ها نسخه مورد نیاز را می‌نویسند.

وی با اشاره به این که در این طرح از سه برگ نسخه استفاده می‌شود که یک برگ نسخه نزد گیاه پزشک می‌ماند، ابراز داشت: دو نسخه دیگر به داروخانه می‌رود و مسوول فنی داروخانه باید آن‌ها را تأیید کند و در نهایت یک نسخه نزد داروخانه و یک نسخه نزد بهره بردار باقی می‌ماند.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس از جمله فواید اجرای طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی را کمک به «تأمین و افزایش امنیت غذایی» عنوان کرد و ادامه داد: بهره برداران بخش کشاورزی باید از اجرای این طرح استقبال کنند چرا که انجام آن منافعی را برایشان در پی دارد که از آن جمله می‌توان به پرهیز از به کارگیری سموم متفاوت و گاهاً بی‌تاثیر در از بین بردن آفات و بیماری‌های زراعی و باغی اشاره کرد.

احمدی با اشاره به راه اندازی اولین مرکز نسخه نویسی در یک کلینیک گیاه پزشکی خاطرنشان کرد: ما شاهد افتتاح ۲ کلینیک نسخه نویسی گیاه پزشکی دیگر نیز خواهیم بود و ظرف روز‌های آینده دوره آموزشی نسخه نویسی برای کلینیک‌های گیاه پزشکی براساس ضوابط و چهارچوب‌های موجود به اجرا در می‌آید.

وی از صدور بیش از ۴۹۵ مجوز فروش سموم کشاورزی در استان خبر داد و افزود: براساس آمار موجود ۵۵۰ فروشگاه سموم کشاورزی در استان فعال هستند که ۵۵ فروشگاه قدیمی و از مسئول فنی برخوردار نیستند.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با تأکید بر این که رایزنی‌های لازم برای حل مشکل مسوول فنی و ساماندهی این فروشگاه‌های قدیمی با سازمان نظام مهندسی کشور در حال انجام است، تصریح کرد: هدف نهایی ما این است که همه فروشگاه‌های سم با اخذ مجوز‌های لازم به داروخانه تبدیل شوند چرا که محصولات کشاورزی ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارند و از این منظر بسیار با اهمیت هستند.

.

فعالیت بیش از ۸۰ کلینیک گیاه پزشکی در فارس

احمدی از فعالیت بیش از ۸۰ کلینیک گیاه پزشکی در سطح استان خبر داد و گفت: نسخه نویسی گیاه پزشکی در برخی از کشور‌های توسعه یافته از مدت‌ها پیش آغاز شده و خوشبختانه این فرآیند در استان فارس نیز برای نخستین بار عملیاتی می‌شود، با این حال امید واریم کلینیک‌های گیاه پزشکی هویت خود را پیدا کنند و بدانند که می‌توانند تشخیص و تجویز کنند و تعداد این کلینیک‌ها در سطح استان بیشتر شود.

.

فروش آزاد و عرضه آزاد سموم کشاورزی ممنوع می‌شود
فرهاد شریفی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز هدف از اجرای طرح نسخه نویسی سموم در کلینیک‌های گیاه پزشکی را کنترل و پایش سموم و همچنین مصرف درست آن‌ها د ر بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: با توجه به این که چگونگی مصرف و میزان باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی مسئله مهمی است و می‌تواند بر سلامت جامعه تاثیر داشته باشد، اجرای طرح نسخه نویسی از اهمیت زیاد‌ی برخوردار است.

وی با بیان این که در حال حاضر فرآیند پایش سموم در محصولات کشاورزی با دشواری‌هایی همراه است، بیان داشت: این پایش بر روی تمام سموم، اعم از وارداتی و یا تولید داخل اعمال می‌شود طرح نسخه نویسی می‌تواند به تسهیل این فرآیند کمک کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس از ممنوعیت تدریجی فروش و عرضه آزاد سموم در سطح استان خبر داد و گفت: پیش بینی می‌کنیم از اواخر امسال نسخه نویسی سموم کشاورزی به طور کامل در سطح استان فراگیر شود، بنابراین با این روند فروش آزاد و عرضه آزاد سموم را نخواهیم داشت و هر اختلاف و خطایی که در این زمینه اتفاق بیفتد کاملاً قابل ردیابی است.

.

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
No Thoughts on آغاز طرح نسخه نویسی سموم در فارس

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>