معرفی آفت شپشک استرالیایی و لزوم کنترل آن

شپشک استرالیایی

چاپ

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از معرفی و شناسایی آفت شپشک استرالیایی با آگاهی و خدمات مشاوره‌ای از طریق کارشناسان فنی کارگزاری‌های توزیع نهاده‌های کشاورزی استان خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، صالح محمدی با بیان اینکه شپشک استرالیایی که اصل آن از کشور استرالیا می‌باشد همراه با نهال‌های مرکبات از ایتالیا وارد ایران شد، تصریح کرد: این شپشک علاوه بر مرکبات روی گل ابریشم، افرا، کاج، گل طاووس و بسیاری از گیاهان زینتی و غیر زینتی و جنگلی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: این شپشک به برگ میوه و شاخه‌های جوان و حتی شاخه‌های مسن حمله می‌کند و علاوه بر تغذیه از شیره‌ی گیاه میزبان شاخ و برگ ان را با ترشحات شیرین بدن خود آلوده می‌کند و در نتیجه محیط مساعدی را برای رشد قارچ دوده یا فوماژین فراهم می‌سازد.

محمدی گفت: قارچ دوده سطح برگ و شاخه را پوشانده، مانع تنفس گیاه و رسیدن نور به سطح آن می‌شود و بالاخره باعث ضعف و خشک شدن قسمت‌های آلوده می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان با تأکید بر اینکه این آفت بسته به مناطق مختلف ۲ تا ۳ نسل در سال تولید کرده و زمستان را در مرحله‌ی تخم، پوره و یا حشره کامل سپری می‌کند، اظهار داشت: تخم‌گذاری در مناطق سردسیر از اواسط بهمن تا اوایل فروردین انجام می‌گیرد و افراد کامل اولین نسل از اواسط اردیبهشت ظاهر می‌شوند.

وی در پایان با اشاره به اینکه مرحله‌ی جنینی در تابستان به پایان می‌رسد، افزود: پوره‌های جوان بسیار فعال بوده و به سمت سرشاخه‌های گیاهان در سطح زیری آن‌ها جای می‌گیرند و این حشره به ندرت بر روی میوه دیده می‌شود.