جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, فارس  »   رهاسازی زنبور براکن برای مقابله با کرم غوزه پنبه در مزارع داراب
8 شهریور 1400 , ساعت 11:40

رهاسازی زنبور براکن برای مقابله با کرم غوزه پنبه در مزارع داراب

با هدف کنترل این آفت ۴۰۰ هزار زنبور براکون با ۹۰ درصد یارانه دولتی به مزارع پنبه در شهرستان داراب اختصاص یافت که در حال رهاسازی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به طغیانی شدن آفت خطرناک کرم غوزه در بعضی از مزارع پنبه داراب، گفت: یکی از راه‌های کنترل این آفت مهم، استفاده از ابزارهای بیولوژیکی نظیر زنبور براکن است.

حمید دبیری با یادآوری اینکه شهرستان داراب یکی از مراکز اصلی تولید پنبه در استان فارس به شمار می‌رود، سطح زیر کشت این محصول در آن شهرستان را ۵۵۰۰ هکتار اعلام کرد.

دبیری گفت: وجود ۲ عامل مهم کشت وسیع محصول پنبه و تراکم بسیار زیاد، باعث افزایش سبزینگی مزارع شده و شرایط را برای زاد و ولد و افزایش جمعیت آفت هلیوتیس یا کرم غوزه پنبه فراهم کرده است.

به گفته او، میزان بارندگی در دو ماهه اول تابستان در شهرستان داراب نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش ۲۰ برابری داشت که این موضوع نیز از دیگر دلایل طغیانی شدن آفت مذکور بود.

دبیری با اشاره به اینکه نتایج مبارزه شیمیایی علیه هلیوتیس در مزارع مذکور موفق نبوده است، خاطرنشان کرد: استفاده از سموم نامناسب و تاریخ مصرف گذشته و تکنیک سم پاشی نامناسب از دلایل موفق نبودن این اقدامات محسوب می‌شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه مبارزه بیولوژیکی با آفات، یکی از راهکارهای مهم و تاثیرگذار در بخش کشاورزی است، گفت: با هدف کنترل این آفت ۴۰۰ هزار زنبور براکون با ۹۰ درصد یارانه دولتی به مزارع پنبه در شهرستان داراب اختصاص یافت که در حال رهاسازی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه استفاده از مبارزه بیولوژیک علاوه بر جلوگیری از سمپاشی‌های بی رویه، زمینه کنترل مناسب تر آفت را فراهم می کند، خاطرنشان کرد: علاوه بر زنبور براکون، اقلام غیر شیمیایی شامل فرمون هلیوتیس، تله نوری، کارت زرد، کارت آبی به منظور استفاده در پایش و پیش آگاهی عوامل خسارت زا در مزارع پایلوت پنبه به صورت رایگان به کار گرفته شد.

مطالب مرتبط

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشوردر دومین جلسه هم‌اندیشی کنترل زراعی زمستانه کرم خاردار پنبه در بخش انابد شهرستان بردسکن با بیان اینکه گیاه پنبه مورد حمله تعداد زیادی از عوامل ...
رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پاییزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است. مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی استان با اشاره ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از کشاورزان خواست برای حفظ مزارع سویا، پنبه و آفتابگردان از آسیب کرم برگ خوار مزارع خود را سم پاشی کنند. به گزارش خبرگزاری ...
آفت کرم خاردار و کرم قوزه پنبه به برخی از مزارع پنبه شهرستان فسا خسارت زده است. انصاری مدیر جهاد کشاورزی فسا در همایش روز مزرعه پنبه که در سایت ...
No Thoughts on رهاسازی زنبور براکن برای مقابله با کرم غوزه پنبه در مزارع داراب

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>