افزایش گیاهان مهاجم از پیامدهای خشکسالی است

علف هرز

چاپ

استادیار مدیریت علوم علف‌های هرز مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص تاثیر خشکسالی بر رشد علف هرز، گفت: هرچه خشکسالی بیشتر باشد گیاهان مهاجم نیز بیشتر می‌شوند، علف هرز مطابق با شرایط محیطی تغییر می‌کند وقتی خشکسالی باشد، علف هرز طول دوره رشد خود را محدود می‌کند و از نظر فیزیولوژیک سیستم پیچیده‌ای دارند

به نقل از ایسنا، دلاور بهروزی در خصوص علل رشد علف‌های هرز، اظهار کرد: بذر علف‌های هرز در خاک وجود دارد، اگر شرایط محیطی برای رشد این بذر فراهم شود، جوانه زده و رشد می‌کنند که یکی از شرایط رشد بذر علف هرز، رطوبت است.

وی با بیان اینکه علف هرز در خاک گلخانه نیز رشد می‌کند، افزود: از آنجا که محیط گلخانه بسته و محدود است، بهتر می‌توان علف هرز را در این محیط مدیریت کرد.

استادیار مدیریت علوم علف‌های هرز مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه استفاده از سموم و کنترل مکانیکی توسط کارگر از جمله راه‌های کنترل علف هرز است، تصریح کرد: مسلما سموم برای خاک مضر هستند، اما گاهی تنها راه کنترل علف هرز، استفاده از علف‌کش است و باید در حد دز مندرج‌ شده بر روی سموم، از آن‌ها استفاده کرد.

بهروزی با بیان اینکه میزان مصرف، زمان مصرف و نوع ادوات استفاده‌ شده در هنگام استفاده از سم دارای اهمیت است، ادامه داد: اگر سم در گیاه باقی بماند دام‌ها از آن استفاده کرده و نهایتا وارد بدن انسان می‌شود، همچنین اگر هم سم در خاک باشد در نهایت وارد آب‌های زیرزمینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علف هرز هیچ سودی نداشته و تنها مزاحم هستند، گفت: قدرت رویش و میزان استفاده از منابع خاک توسط علف هرز، چندین برابر گیاه زراعی است و چندین برابر نیز آب مصرف می‌کند.

این مدرس مرکز تحقیقات کشاورزی در خصوص ارتباط کشت محصولات تراریخته و رشد علف هرز، توضیح داد: گفته می‌شود محصولات تراریخته در برابر علف‌کش‌ها مقاوم هستند، باید گفت این محصولات تنها یک تا دو سال، در برابر آفات مقاومت نشان می‌دهند و بعد از مدتی مقاومت خود را در برابر آفات از دست می‌دهند و کشت این محصولات در میزان رشد علف‌های هرز اثری ندارد.

وی در خصوص تاثیر خشکسالی بر رشد علف هرز، تصریح کرد: هرچه خشکسالی بیشتر باشد گیاهان مهاجم نیز بیشتر می‌شوند، علف هرز مطابق با شرایط محیطی تغییر می‌کند وقتی خشکسالی باشد، علف هرز طول دوره رشد خود را محدود می‌کند و از نظر فیزیولوژیک سیستم پیچیده‌ای دارند.

بهروزی در پایان یادآور شد: مقاومت گیاه در برابر آفات، زمان کاشت و تراکم کشت در میزان رشد علف‌های هرز موثر است، زمانی که فضای مرده در زمین کشاورزی وجود داشته باشد، علف هرز زیاد تکثیر پیدا می‌کند