لزوم توجه بیشتر به آفات انباری برای مبارزه با تهدیدات آگروتروریسم/ روش‌های مبارزه ما قدیمی است

آفات انباری

چاپ

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه در کشور ما برای دفاع از امنیت غذایی و مبارزه با تهدیدات آگروتروریسم باید به حفاظت از محصولات کشاورزی در برابر آفات انباری توجه بیشتری شود، اظهار کرد: در حال حاضر در کشور ما روش‌های قدیمی در تشخیص مراحل اولیه آلودگی به آفات انباری به کار گرفته می‌شود که از دقت کافی برخوردار نیست.

مسعود لطیفیان در گفت‌وگو با ایلنا یکی از عوامل مهم از دست رفتن بخشی از محصولات کشاورزی در کشور را آفات انباری دانست و افزود: بر اساس گزارش‌های علمی بیش از ۱۱۱ گونه از سخت‌بالپوشان، ۱۱ گونه شب پره و ۹۹۳ گونه کنه به محصولات کشاورزی در انبارها خسارت می‌زنند.

وی ادامه داد: از کل خسارت وارده توسط آفات انباری به مواد غذایی گیاهی به طور متوسط ۵۱، ۳۱، ۱۰ و ۸ درصد آن به ترتیب مربوط به حشرات، جوندگان مانند موش، پرندگان و رطوبت نامناسب در انبارها است.

لطیفیان با اشاره به گزارش‌های سازمان خواروبار جهانی در خصوص آفات انباری، گفت: خسارتی که آفات انباری فقط به غلات در دنیا وارد می‌کنند در هر سال حدود ۱۳.۵ درصد محصول برداشت شده است که توانایی تامین غذای ۴۸ میلیون نفر را دارد.

وی یادآور شد: مقدار این خسارت در بعضی از نقاط جهان و روی بخشی از محصولات کشاورزی تا ۵۰ درصد محصول هم می رسد و آفات انباری حبوبات می تواند تا ۱۰۰ درصد محصول را از بین ببرند.

لطیفیان از دیگر خسارات آفات انباری را ابتلا مصرف کنندگان به بیماریهای مختلف عنوان کرد و گفت: مصرف کننده محصولاتی که مورد تهاجم آفات انباری قرار گرفتند می‌توانند مصرف کننده را مبتلا به بیمارهای مجاری تنفسی ناشی از تنفس هوای آلوده و آلرژی‌های پوستی ناشی از در معرض قرار گرفتن فیزیکی با پوسته ها و مدفوع آفات انباری کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که میزان خسارات آفات انباری در ایران چقدر است، اظهار کرد: متاسفانه در ایران برآورد دقیقی از میزان خسارت آفات انباری وجود ندارد ولی به دلیل ریزش محصول در زمان برداشت، شکستگی بالای دانه‌ها، وجود سیلوهای روباز و عدم استفاده از تکنولوژی نوین انبارداری مقدارخسارت بسیار قابل توجه است.

لطیفیان معتقد است؛ امنیت غذایی شامل تولید محصول و حفظ سلامت آن در طی دوره ذخیره سازی تا رسیدن به دست مصرف کننده است که بخشی از آن مربوط به انبار مناسب محصولات است.

وی تاکید کرد: در کشور ما برای دفاع از امنیت غذایی و مبارزه با تهدیدات آگروتروریسم باید به حفاظت از محصولات کشاورزی در برابر آفات انباری توجه بیشتری شود.

لطیفیان درباره راهکارهای مدیریت آفات انباری ، گفت: برای مدیریت آفات انباری راهکارهای متعددی وجود دارد از جمله؛ رعایت اصول مهندسی در ساخت انبارها، کاربرد تلفیقی ترکیبات شیمیایی کم خطر برای ضدعفونی انبارها قبل از ذخیره سازی، گازدهی انبارها با فومیگانتهای سازگار با محیط زیست و استفاده از روشهای زیستی بصورت تلفیقی توصیه می‌شود.

وی مهمترین چالش کنونی کشور در مدیریت کنترل آفات انباری عدم معرفی قانونی جایگزین مناسبی برای متیل بروماید در ضدعفونی محصولات غذایی انباری و صادراتی دانست.

لطیفیان تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ما روش‌های قدیمی در تشخیص مراحل اولیه آلودگی (تخم و لاروهای کوچک آفات انباری) به کار گرفته می شود که از دقت کافی برخوردار نبوده و مشکلات متعددی نظیر عدم مبارزه به موقع و احتمال بروز خطا در صدور گواهی بهداشتی محصولات صادراتی را افزایش می دهند.