پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   مبارزه با بیماری زنگ زرشک در خراسان جنوبی
27 شهریور 1400 , ساعت 10:59

مبارزه با بیماری زنگ زرشک در خراسان جنوبی

مبارزه مکانیکی و شیمیایی با بیماری زنگ زرشک در هزار و ۲۵۰هکتار از باغ‌های زرشک خراسان جنوبی انجام شد.

مبارزه مکانیکی و شیمیایی با بیماری زنگ زرشک در هزار و ۲۵۰ هکتار از باغ‌های زرشک خراسان جنوبی انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، شهرستان های درمیان، زیرکوه، بیرجند، سربیشه و قاین را از شهرستان های درگیر با این بیماری اعلام کرد و گفت: در سال زراعی جاری ۴۵۰ هکتار مبارزه شیمیایی و ۸۰۰.۵ هکتار مبارزه مکانیکی (غیرشیمیایی) در باغات درگیر این بیماری انجام شد.

مهدی یوسفی افزود: در شهرستان درمیان ۲۰۰ هکتار مبارزه شیمیایی و ۱۰۰ هکتار مبارزه غیرشیمیایی، در شهرستان زیرکوه ۱۶۲ هکتار مبارزه شیمیایی و ۶۰۰هکتار مکانیکی، در شهرستان بیرجند ۶۶ هکتار مبارزه شیمیایی، شهرستان سربیشه ۲۰ هکتار شیمیایی و در شهرستان قاینات نیم هکتار مبارزه شیمیایی و نیم هکتار مبارزه غیرشیمیایی انجام شد.

وی با بیان اینکه سطح آلوده به بیماری زنگ زرشک در سال زراعی جاری هزار و ۱۷۲ هکتار بوده است افزود: در برخی از باغات به دلیل شدت بیماری چند بار مبارزه انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: مبارزه مکانیکی (غیرشیمیایی) شامل هرس و سوزاندن شاخه‌های آلوده، نصب کارت در باغ، خروج شاخ و برگ‌ و میوه آلوده از باغ و در روش مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم مناسب به محض مشاهده علایم، با راهنمایی کارشناسان حفظ نباتات است.

وی گفت: در صورت مبارزه نکردن به موقع و اصولی با بیماری زنگ جارویی زرشک، به ۳۰ تا ۳۵ درصد باغات خسارت وارد می‌ شود و میوه های خشک و کم آب هستند.

یوسفی خشکسالی‌های متوالی، رعایت نکردن دوره آبیاری، ضعف درختان ناشی از فقر خاک‌های این باغات از لحاظ مواد غذایی، پراکندگی نامناسب بارندگی‌ها و نوسانات دمایی شدید را علل بروز بیماری زنگ جارویی زرشک عنوان کرد.

وی پایش مستمر باغات زرشک، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کشاورزان، تجهیز ناوگان سمپاشی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها برای انجام دقیق و به موقع سمپاشی، استفاده از نیرو‌های بسیج سازندگی در شهرستان ها برای اجرای عملیات مبارزه و کنترل این بیماری، توصیه به انجام هرس و مبارزه شیمیایی و توزیع سموم رایگان برای تشویق کشاورزان برای انجام به موقع مبارزه با این بیماری را از اقدامات جهاد کشاورزی برای کنترل بیماری زنگ زرشک برشمرد.

علایم بیماری زنگ زرشک شامل ظهور لکه‌های زرد یا نارنجی رنگ روی سطح برگ، ساقه‌های جوان و میوه‌ها در ابتدای شروع بیماری است و سپس با پیشرفت بیماری، علایم جارویی شدن در درختان ظاهر می‌شود.

مطالب مرتبط

در حالی که خشکسالی‌های پی در پی، رمق درختچه های زرشک را گرفته، بیماری زنگ زرشک هم حالا به جان بیش از هزار هکتار از باغ‌های زرشک استان خراسان جنوبی افتاده است ....
مبارزه مکانیکی و شیمیایی با بیماری زنگ زرشک در هزار و ۵۸۰ هکتاراز باغ‌های زرشک خراسان جنوبی انجام شد. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، درمیان، ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به شروع مبارزه تلفیقی با زنگ جارویی زرشک در استان، گفت: در راه مبارزه با آفات از کشاورزان می‌خواهیم به هرکسی اعتماد نکرده و ...
استان خراسان جنوبي تنها قطب توليد زرشك بي دانه ايران است به طوری كه سطح زير كشت اين محصول در استان نزديك به 15 هزار هكتار ( 98 درصد ...
No Thoughts on مبارزه با بیماری زنگ زرشک در خراسان جنوبی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>