پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   رونمایی از 20 دستاورد پژوهشي موسسات تحقيقاتي سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي
12 خرداد 1395 , ساعت 10:55

با حضور دكتر جهانگيری معاون اول ریيس جمهور:

رونمایی از ۲۰ دستاورد پژوهشی موسسات تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

دكتر جهانگيري معاون اول ریيس جمهور نيز در اين مراسم با تقدير از دستاوردهاي ارزشمند محققین موسسه های تحقيقاتي، فعاليت هاي موثر اقتصادي در بخش كشاورزي را مرهون محققان و انديشمنداني دانست كه در موسسه های تحقيقاتي مشغول فعاليت بوده و با توليد نهاده ها و بذور خوب، كشاورزان را در توليد محصولات ياري مي رسانند.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، برنامه بازدید از مزارع و رونمایی از دستاوردهای پژوهشی موسسات تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی سه شنبه ۱۱ خردادماه سال جاری با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، آیت ا… عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاوری، مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی، دکتر زند معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر گودرز نجفیان رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، معاونان و محققان وزارت جهاد کشاورزی، معاون استانداری البرز، شهردار کرج و نمایندگان رسانه های ملی و استانی در مزرعه تحقیقاتی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال در کرج برگزار شد.

در این مراسم از ۲۰ دستاورد پژوهشی به شرح زیر رونمایی شد:

– رقم گندم آبی مناسب کشت در اقلیم گرم و خشک جنوب کشور با نام تجاری “برات”

– رقم گندم مناسب برای تنش خشکی آخر فصل در اقلیم سرد کشور با نام تجاری “حیدری”

– رقم گندم آبی مناسب برای کشت در مناطق معتدل کشور با نام تجاری “رخشان”

– رقم گندم آبی مناسب برای کشت در اقلیم گرم و خشک جنوب کشور با نام تجاری “شاوور”

– رقم گندم دوروم مناسب برای کشت در مناطق معتدل کشور با نام تجاری “هانا”

– رقم جو آبی دارای سازگاری و عملکرد بالا مناسب اقلیم سرد کشور با نام تجاری “جلگه”

– رقم جو آبی مناسب کشت در اراضی شور و لب­شور اقلیم معتدل کشور با نام تجاری “خاتم”

– رقم جو آبی متحمل به خشکی آخر فصل جهت کشت در مناطق معتدل کشور با نام تجاری “گوهران”

– رقم جدید تریتیکاله مناسب کشت در اراضی کم­بازده مناطق معتدل خراسان و مشابه درکشور با نام تجاری “پاژ”

– رقم سویا مناسب کشت در اقلیم معتدل استان لرستان با نام تجاری “کوثر”

– رقم لوبیا چیتی (ایستاده رشد نامحدود) متحمل به خشکی، مقاوم به کنه دو لکه­ ای  برای مناطق سرد و معتدل با نام تجای “غفار”

– رقم کاهو پیچ مناسب برای کشت در مناطق معتدل با نام تجاری “ستاره”

– رقم زیتون کنسروی مناسب کشت در مناطق نیمه ­گرمسیری با نام تجاری “دیره”

– رقم گیلاس زودرس با اندازه و کیفیت مطلوب با نام تجای “عدلی”

– رقم جدید ماشک علوفه‌ای مناسب کشت پاییزه در مناطق سرد و معتدل سرد ایران با نام تجاری “لامعی”

– رقم چندجوانه چغندرقند مقاوم به بیماری ویروسی رایزومونیا با نام تجاری “مطهر”

– رقم تک ‎جوانه چغندرقند مقاوم به بیماری ویروسی رایزومونیا و نماتد سیستی با نام تجاری “شکوفا”

– رقم پنبه پرمحصول، زودرس و متحمل به شوری با نام تجاری “شایان”

– رقم پنبه مناسب برداشت ماشینی در مناطق معتدل و گرم کشور با نام تجاری “ساجدی”

– کلن جدید صنوبر با تولید حجمی چوب بالا مناسب جهت کشت  در اراضی جلگه ­ای استان گیلان با نام تجاری “گیلدار”

در این مراسم دکتر اسکندر زند رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان گزارشی از فعالیت های سازمان اظهار داشت: شبکه تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی برخلاف بخش های دیگر اقتصادی از یک قرن قبل در دل بخش کشاورزی شکل گرفته و تمام نیازهای تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی از این شبکه گسترده برآورده می شود. این سازمان با دارا بودن حدود ۲۰۰۰ عضو هیات علمی که هر یک متوسط سابقه ۲۴ سال کار تخصصی دارند، در حال فعالیت  می باشد. این مجموعه متولی تحقیقات مورد نیاز بخش در سطح وسیع کشور بوده و در ۵۵۰ رشته تخصصی مشغول تلاش می باشد.

مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی برای فعالیت های تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان داشت: بخش تحقیقات از ظرفیت و توانمندی های زیادی برخوردار است. این فعالیت ها در تمام زمینه ها از جمله تولید بذور اصلاح شده باعث ثبات در تولید محصول شده است.
وی با اشاره به مباحث مطرح شده در مجلس شورای اسلامی، تولید نهاده ها کشاورزی را از موارد مهمی ذکر کرد که دغدغه اصلی مسئولان را به خود اختصاص داده است. وی اساس رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در تولید بذور را واگذاری آن به شرکت های دانش بنیان و کشاورزان برشمرد تا از این طریق حجم فعالیت های آن وزارتخانه کاهش یابد.

دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز در این مراسم با  تقدیر از دستاوردهای ارزشمند محققین موسسه های تحقیقاتی، فعالیت های موثر اقتصادی در بخش کشاورزی را مرهون محققان و اندیشمندانی دانست که در موسسه های تحقیقاتی مشغول فعالیت بوده و با تولید نهاده ها و بذور خوب، کشاورزان را در تولید محصولات یاری می رسانند.

معاون اول رییس جمهور روند حرکت اقتصاد کشور را بسیار مثبت و روبه رشد با آینده ای مطمئن ارزیابی کرد و با اشاره به نقد پذیری در دولت افزود: با وجود گستره اقتصاد کشور چه در سطح ملی و چه سطح خانوار، وجود نقد منصفانه برای کشور سودمند بوده و سعی ما بر این است که از این امر برای اصلاح برنامه های خود استفاده نماییم. وی با اشاره به خروج ایران از رکود تورمی و غیرقابل پیش بینی بودن شاخص های اقتصادی در سال های گذشته بیان داشت: هم اکنون با تدابیری که در دولت انجام پذیرفته، اقتصاد کشورمان از ثبات بیشتری برخوردار شده است. وی با اشاره به تعیین اولویت از سوی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی آن را سرلوحه فعالیت های قوای سه گانه کشور برشمرد که در همه مسایل خود را نشان می دهد. وی وزارت جهاد کشاورزی را یکی از مهمترین مجموعه هایی دانست که در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی موفق بوده و با اتکاء به نیروهای زبده ای که در آن فعالیت دارد توانسته در همه مناطق مانند روستاهای دور  و نزدیک کارهای موثری انجام دهد.

دکتر جهانگیری دستاوردهای پژوهشی را نسبت به سایر بخش ها از اهمیت بیشتری برخوردار دانست و رشد بخش کشاورزی را مثبت و قابل توجه برشمرد. وی با اشاره به مصرف گندم در کشور تصریح نمود که  در بعضی از سالها ما بیش از ۶ میلیون تن گندم وارد می نمودیم و در همان مقطع ذخیره گندم در یک استان کشور به ۳ روز رسیده بود، اما امروز یکی از دغدغه ها این است که ذخایر اضافی را کاهش دهیم که این نشان دهنده برنامه ریزی صحیح در این مورد می باشد.

شایان ذکر است که  در این مراسم با حضور معاون اول ریاست جمهوری، از  ۱۷ محقق ارایه دهنده دستاورهای پژوهشی موسسات تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، اصلاح و تهیه بذرچغندرقند، تحقیقات پنبه کشور، جنگل ها و مراتع کشور و موسسه تحقیقات کشاورزی دیم تقدیر شد و  لوح های یابودی از سوی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به آنان اهدا گردید.

برای مشاهده تصاویر مراسم به بخش گزارش های تصویری سایت مراجعه نمایید.

استفاده از مطالب سایت "گیاهپزشکی ایران" با ذکر منبع آزاد است.

مطالب مرتبط

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، برنامه بازدید از مزارع و رونمایی از دستاوردهای پژوهشی موسسات تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی سه ...
No Thoughts on رونمایی از ۲۰ دستاورد پژوهشی موسسات تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>