پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   پیش بینی مبارزه با ملخ صحرایی در سطح حدود ۸۰ هزار هکتار
4 مهر 1400 , ساعت 11:40

پیش بینی مبارزه با ملخ صحرایی در سطح حدود ۸۰ هزار هکتار

مبارزه با ملخ صحرایی در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در سطح نزدیک به ۸۰ هزار هکتار پیش بینی می شود.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اگر جریان دو قطبی هوا در اقیانوس هند غربی، مثبت و بین صفر و یک باشد، هجوم ملخ های صحرایی به جنوب کشور را به صورت ملایم از نیمه دوم اسفند امسال تا تقریبا اواخر فروردین ۱۴۰۱ خواهیم داشت.

سعید معین افزود: اما چنانچه بر اساس گزارش هواشناسی جهانی، جریان دو قطبی هوا بر روی اقیانوس هند غربی، مثبت و بالای یک شود، ابرهای باران زا تشکیل و به سمت ایران حرکت می کند و در عین حال موجب افزایش رطوبت در شبه جزیره عربستان و شرق آفریقا می شود.

وی اظهار داشت: همین عامل، جمعیت ملخ صحرایی را تا حدی در شبه جزیره عربستان افزایش می دهد و انتظار داریم بخشی از این آفت وارد جنوب کشور شود.

معین درباره اعتبارات مبارزه با ملخ صحرایی گفت: در تیر و اوایل مرداد امسال درخواست ۵۰ میلیارد تومان برای مبارزه با این آفت کردیم که ۱۰ میلیارد تومان از این مبلغ توسط خزانه دولت سیزدهم ظرف چند روز پیش پرداخت شد.

وی ادامه داد: این مبلغ ۱۰ میلیارد تومان صرف تهیه سموم، سوخت ماشین، نگهداری سمپاشی و خرید خدمات شده است.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور درباره کافی بودن اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سال زراعی پیش رو، اذعان داشت: در صورتی که حمله ملخ صحرایی به کشور گسترده تر باشد، درخواست اعتبار جدید خواهیم کرد.

وی، شرایط و آمادگی سازمان حفظ نباتات کشور برای مبارزه با این آفت را خوب ارزیابی کرد و گفت: در شرایط فعلی و با توجه به سموم موجود در انبارها می توانیم در سطح ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ صحرایی را انجام دهیم.

معین در همین حال افزود: برای مبارزه گسترده تر با ملخ صحرایی حدود ۷۰ تا ۸۰ سمپاش جدید خریداری کردیم که در انبارها نگهداری می شوند.

وی اظهار داشت: هر هفته گزارش های مربوط به ملخ صحرایی به طور منظم از ۱۰ استان جنوبی از جمله هرمزگان، خوزستان، ایلام، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بر اساس ردیابی و پایش شبکه های مراقبت ارسال می شود و این اطلاعات و گزارش ها مورد تحلیل قرار می گیرند و به نقشه تبدیل می شوند.

معین خاطرنشان کرد: اعلام پیش بینی وضعیت آب و هوایی نیز معمولا تا اوایل اکتبر روی سایت سازمان هواشناسی جهانی قرار می گیرد تا در دسترس همه کشورها باشد ضمن آن که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) بر اساس اطلاعاتی که از کشورها دریافت می کند، قبل از حمله ملخ های صحرایی، به کشورها هشدار می دهد.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on پیش بینی مبارزه با ملخ صحرایی در سطح حدود ۸۰ هزار هکتار

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>