پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گلستان  »   گزارش مبارزه با ملخ مراكشی در استان گلستان
14 مهر 1400 , ساعت 12:44

گزارش مبارزه با ملخ مراکشی در استان گلستان

مدیر حفظ نباتات استان گلستان از عملیات اجرایی مبارزه با ملخ مراکشی در استان گلستان خبر داد.

مدیر حفظ نباتات استان گلستان از عملیات اجرایی مبارزه با ملخ مراکشی در استان گلستان خبر داد.

به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، کیانوش حق نما گفت: عملیات اجرایی مبارزه با ملخ همه ساله در نوار شمالی استان در مرز مشترک با کشور ترکمنستان در نواری به عرض ۳۰ کیلومتربه طول ۲۸۰ کیلومتر و همچنین در در شهرستان های جنوبی استان انجام می شود. این ملخ مزارع غلات، صیفی جات و مراتع استان را مورد حمله قرار می دهد و در طول بیش از هشتاد سال گذشته گونه مراکشی از نظر پتانسیل خسارتزایی و دامنه انتشار به عنوان یک آفت مهم تلقی شده و از اهمیت ویژه ایی برخوردار می باشد.

وی گفت: پوشش گیاهی مراتع قشلاقی استان در نوار شمالی که از ارتفاعات خشت لی و پالیزان در شمال شرقی مراوه تپه شروع و در غرب به گمیشان واقع در ساحل در یای خزر ختم می شود، عمدتاً گونه های جو موشی، چمن، مرغ، یونجه یکساله، علف هفت بند، بارهنگ، اسپند، خارشتر و پنیرک می باشند.

وی افزود: سابقه مبارزه با این آفت دراستان از سال ۱۳۰۵ می باشد که در۹۰ سال گذشته در سه ماهه ابتدایی هر سال امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی زیادی درگیرمبارزه با این آفت می باشند.

دکتر حق نما دلایل انجام دیده بانی ملخ را جمع آوری اطلاعات برای ارزیابی موقعیت ملخ و شرایط زیستگاه آن ردیابی تغییرات جمعیتی ملخ، اعلام هشدار سریع، شناسایی اهداف کنترل، انتخاب بهترین روش و برنامه کنترلی، انجام پیش آگاهی دقیق را برشمرد و اولویت تعیین مناطق دیده بانی ملخ را مناطقی با پوشش گیاهی سبز و خاک شنی و نرم، در زیستگاههای قدیمی ملخ، در مکان های که ملخ ها قبلا گزارش شده است، جایی که اخیراً در آنجا بارندگی صورت گرفته است، مشاهده فعالیت ملخ و انجام پیش آگاهی دقیق نام برد.

وی اهدافی دنبال شده در این طرح را کانون یابی مناطق آلوده که محل تخمریزی ملخ، تشکیل اکیپ های مبارزه مجهز به امکانات روز، کانون کوبی بمحض مشاهده پوره و تامین تجهیزات لازم جهت انجام عملیات مبارزه بیان کرد و افزود: توسعه وتعمیم دیده بانی و پیش آگاهی درمورد ملخ های مراکشی در راس برنامه گروه مبارزه باملخ این مدیریت قراردارد و در این راستا اولین قدم دریافت اطلاعات دقیق از شهرستان های درگیر در امر مبارزه با این آفت می باشد که این امکان را می دهد تا تصمیم گیری ها وانتقال اطلاعات مبارزه منتشر واکیپ های عملیاتی را در امر پیش آگاهی و مبارزه یاری نماید.


حق نما با تاکید بر اینکه انجام مبارزه صحیح با انواع ملخ ها قبل از هرچیز نیاز به اطلاعات است گفت: اطلاعات بایستی موارد زیررا لحاظ نماید:

  • ملخ های موجود در هرمنطقه و بیواکولوژی آنها
  • اطلاعات هواشناسی درازمدت وکوتاه مدت هرمنطقه

این اطلاعات کارشناسان را در امر پیش آگاهی کمک می نماید. پس از تعیین حدود زمان ظهور ملخ که براساس آنالیز داده های عملیات دیده بانی صورت می پذیرد، داده ها را تکمیل کرده و ضرورت عملیات مبارزه و حجم عملیات احتمالی را مشخص می نماید. عملیات دیده بانی علاوه برنرم افزار به سخت افزارهایی نظیر سم، سمپاش مناسب، خودروی کمک دار، تانکرهای حمل آب، تجهیزات ایمنی و… نیاز دارد و براساس داده های دیده بانی است که عملیات مبارزه شکل می گیرد.

استراتژی های مختلفی برای مبارزه تدوین شده که بسته به شرایط مختلف آب و هوایی و مرحله زندگی آفت می توان هرکدام یا ترکیبی از آنها را به کار بست. اما باید سعی شود که با ملخ درسنین اولیه پوره گی مبارزه شود تا عملیات مبارزه موفقیت آمیز و موثر باشد. به همین جهت اطلاع از تاریخ ظهور پوره ملخ با انجام عملیات دیده بانی دقیق و مراقبت مناطق دارای پتانسیل این آفت ضروری و حتمی است. در محل های وسیع خارج از مزارع که دور از خطر مسمومیت گیاهان زراعی و دام ها باشد استفاده از یو ال وی پاشی در مبارزه با مراحل پورگی اثر قاطع داشته و ارجحیت دارد. در مناطق محدود و کوچک که تراکم پوره ملخ شدید نباشد، استفاده از یو ال وی پاش دستی و در صورت موجود نبودن آن، محلول پاش ارجحیت دارد

مدیر حفظ نباتات استان گلستان در ادامه گفت: با عنایت به گستردگی آفت ملخ در نوار شمالی و جنوبی استان و محدوده هشت شهرستان از یکسو، تنوع و تعدد محصولات زراعی وباغی موجود در این محدوده هر گونه غفلت در کنترل جمعیت این آفت در محدوده زمانی پورگی که منجر به بالدار شدن شود تهدید جدی برای محصولات کشاورزی آن مناطق بشمار می آید. توجه به توپوگرافی منطقه و صعب العبور بودن مناطق ملخ خیز واستهلاک بالای ادوات و تجهیزات و ماشین آلات درگیر و ضرورت بازسازی سالانه ناوگان عملیاتی از الزامات است. ضروری است تا با سازماندهی شبکه های مردمی با همکاری دهداری ها و بخشداری های مناطق نوار مرزی در قالب اکیپ های عملیات مبارزه با ملخ مراکشی اقدام موثر صورت گیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه پروژه مبارزه با ملخ در نوار مرزی استان قدمتی ۹۰ ساله دارد و همه ساله عملیات اجرایی ردیابی در یک بازه زمانی از ۱۵ بهمن لغایت ۱۵ فروردین انجام می شود افزود: مبارزه نیز همه ساله بین ماه های فروردین لغایت ابتدای تیر جهت جلوگیری از ایجاد خسارت به محصولات زراعی و باغی صورت می گیرد و با توجه به اینکه تجهیزات و خودرو های مورد نیاز مبارزه با ملخ بصورت یکجا برحسب نیاز استانها با نظارت سازمان تهیه و توزیع شود و از آنجائیکه استهلاک خودروها، سمپاش ها و سایر ادواتی که جهت انجام پروژه کاربرد دارند بدلیل شرایط توپوگرافی منطقه و آب و هوای بسیار گرم در زمان مبارزه بسیار بالا می باشد، تا جایی که برخی از خودروها اکنون بسیار فرسوده شده و نیاز به تعمیرات اساسی دارند و برخی نیز در لیست خودروهای اسقاطی/مزایده سازمان قرار گرفته اند. لذا ضرورت دارد تا با تامین و جایگزینی، بتوان دست کم با همین توان پروژه مبارزه با ملخ را پیش برد. بازنشستگی همکاران راننده و مشکلات نداشتن نیروی تکنیسین و عدم آشنایی با تعمیر و نگهداری نیز به مشکلات آن افزوده است که می توان با تشکیل دوره های تخصصی برای همکاران مشکل را به حداقل رساند.

مطالب مرتبط

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو آلوده به آفت شته روسی در شمال استان نیاز به سمپاشی دارد که ۴۰ ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی شرایط را برای افزایش جمعیت جوندگان مضر، مساعد دانست و از کشاورزان خواست تا اقدامات لازم را مطابق با توصیه کارشناسان انجام دهند....
مدیریت حفظ نباتات استان اردبیل، شرایط را برای افزایش جمعیت جوندگان مضر، مساعد دانسته و از کشاورزان خواست تا اقدامات لازم را مطابق با توصیه کارشناسان، انجام دهند. مدیریت حفظ ...
معاون وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات كشور در بر راه اندازی آمادگاه مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی در استان اردبیل تاکید کرد. حسین رنجبر اقدم در سفر به ...
No Thoughts on گزارش مبارزه با ملخ مراکشی در استان گلستان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>