پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, سمنان  »   اجرای طرح کنترل و مبارزه با آفت ارس واش + فیلم
2 آبان 1400 , ساعت 9:20

اجرای طرح کنترل و مبارزه با آفت ارس واش + فیلم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح کنترل و مبارزه با آفت گیاه نیمه انگلی ارس واش در ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان‌ مهدی شهر اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح کنترل و مبارزه با آفت گیاه نیمه انگلی ارس واش در ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان‌ مهدی شهر اجرا می‌شود.

مرادی حقیقی افزود: یکی از عوامل خشک شدن درختان کهن سال ارس آفت نیمه انگلی ارس واش است.

وی افزود: برای مهار این آفت، درختان و سرشاخه‌های آلوده به این آفت را قطع می‌کنیم و می‌سوزانیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: مردم در صورت مشاهده درختان آلوده به منابع طبیعی استان گزارش بدهند.

.

.

درخت اُرس یا سرو کوهی (Juniper) درختی است که در مناطق کوهستانی می روید و یکی از گونه های گیاهی باارزش بومی ایران است. این گیاه در ارتفاعات و دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز از آذربایجان تا خراسان و به ویژه در شرق کشور به‌طور گسترده یافت می‌شود و پراکندگی آن در سطح کشور ایران دو میلیون هکتار است. اُرس در رشته کوه زاگرس و رشته کوه‌های مرکزی ایران نیز یافت می‌شود.

گیاه نیمه انگل ارس واش و یا دارواشک و یا دارواش پاکوتاه (با نام علمی Arcethobium oxycedri) گونه‌ای از دارواش هاست که به درختان سوزنی برگ حمله می‌ کند و خسارت آن موجب ضعف درختان می شود که کاهش بذردهی و پائین آوردن کیفیت چوب را به همراه دارد.

ارس واش شرایط را برای آسیب پذیری درختان ارس در مقابل هجوم آفات و بیماری ها فراهم می‌کند. درختان مبتلا به این گیاه نیمه انگلی دچار ضعف شده و در موارد زیادی شاخه های فرعی و اصلی از قسمت بالای محل آلودگی (نقطه استقرار ارس واش) خشک می شوند.

مطالب مرتبط

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی گفت: بیماری ارس واش با منشا انگلی گیاهی در جنگل‌ها رو به افزایش است و راهکار‌های مکانیکی و دستی ...
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، سطح آلودگی در جنگل‌های ارس این استان را حدود چهار هزار و 500 هکتار برآورد کرد. حمیدرضا ...
No Thoughts on اجرای طرح کنترل و مبارزه با آفت ارس واش + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>