کمبود آفت‌کش و علف‌کش برای فصل زراعی آینده + فیلم

انجمن واردکنندگان سم و کود

چاپ

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران گفت: در فصل زراعی آینده با کمبود آفت‌کش و علف‌کش مواجه هستیم که علت آن تحریم داخلی است.

سید مهدی حسینی افزود: این مشکل ناشی از عملکرد سازمان حفظ نباتات در زیر سوال بردن واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی است و در حالی که این سازمان سامانه رصد ندارد و از این بابت، اشتباه آماری دارند و به نوعی به هم ریختگی در این سازمان وجود دارد برای جبران آن همه شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی را به ارائه نکردن آمار متهم می‌کند.

وی گفت: سازمان حفظ نباتات به عنوان یک دادگاه و بازجوی کامل عمل می‌کند و تاکنون ۵۰ تا ۶۰ شرکت تولیدی و وارداتی در عرصه کود و نهاده‌ها را زیر سوال برده است ضمن اینکه با جابجایی مسئولیت‌ها در سازمان حفظ نباتات، این امر بیشتر خود را نشان می‌دهد.

حسینی در عین حال گفت: ما آماده تامین آفت کش‌ها، کود و بذر هستیم و هیچ خواسته‌ای هم از دولت نداریم فقط چوب لای چرخ ما نگذارند.

رئیس انجمن وارد کنندگان سم و کود ایران همچنین افزایش قیمت‌ها را چالشی برای کشاورزان به منظور تهیه نهاد‌های بذر، کود و آفت کش‌ها بیان کرد.
حسینی گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در واردات این نهاده‌ها، هزینه کشاورز ۷ برابر افزایش یافته و این در حالی است که کشور‌هایی مانند هند و چین نیز قیمت نهاده‌های سم و کود را ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داده‌اند.

وی افزود: قیمت حمل افزایش چهار برابری داشته و دولت نیز حقوق گمرکی را با ارز نیمایی محاسبه می‌کند که موجب شده کشاورز ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌ی بیشتری، علاوه بر افزایش قیمت ۷ برابری نهاده‌ها با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کند.

.