پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, اصفهان  »   شبکه گیاه‌پزشکی جهت تامین سلامت و امنیت غذایی کشور نیازمند حمایت است
8 آبان 1400 , ساعت 12:24

شبکه گیاه‌پزشکی جهت تامین سلامت و امنیت غذایی کشور نیازمند حمایت است

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان بیان کرد: شبکه گیاه‌پزشکی نیازمند حمایت بیش از پیش برای نقش‌آفرینی در تامین سلامت و امنیت غذایی کشور است.

مهدی تقی‌پور در دیدار با نمایندگان مدیران و مسوولان فنی داروخانه‌های گیاه‌پزشکی استان گفت: بیش از ۷۲ درصد فروشندگی‌های سموم دفع آفات گیاهی در استان اصفهان به داروخانه تبدیل وضعیت یافته‌اند و طی هماهنگی صورت پذیرفته با فرماندهی نیروی انتظامی استان، به شدت با عرضه سموم دفع آفات گیاهی خارج از شبکه تامین، عرضه و فروش و نیز فعالیت واحدهای فاقد صلاحیت و مجوز در این زمینه برخورد خواهد شد.

وی افزود: نظام صدور مجوز و پروانه واحدهای گیاه‌پزشکی که در سال ۱۳۹۴ توسط وزیر وقت جهادکشاورزی ابلاغ شده است، تنها مرجع قابل استناد برای صدور مجوز فعالیت‌های گیاه‌پزشکی است و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در چهارجوب این نظام‌نامه به درخواست‌های واصله برای صدور مجوز و نظارت بر عملکرد واحدهای گیاه‌پزشکی استان اقدام می‌کند.

وی با اشاره به این‌که رصد چرخه تامین تا عرضه سموم دفع آفات گیاهی در کشور باید از بالا به پایین یعنی از شرکت‌های فرمولاتور و وارد کننده به سمت فروشندگی‌های استانی و داروخانه‌های گیاه‌پزشکی تعریف شود اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر تمرکز مانیتورینگ سموم دفع آفات گیاهی صرفاً در آخرین حلقه زنجیره عرضه صورت می‌پذیرد در حالی که داروخانه‌های گیاه‌پزشکی با مشکلات متعددی به ویژه در نحوه تامین، عدم ارایه فاکتور از سوی برخی شرکت‌های تولیدکننده و وارد کننده، ارایه فاکتورهای غیرواقعی و یا با قیمت کمتر از قیمت درج شده بر روی بسته‌بندی، عرضه سموم خارج از شبکه رسمی گیاه‌پزشکی و نوسات شدید قیمت سموم مواجه هستند که ادامه فعالیت فنی، تخصصی و اقتصادی را برای داروخانه‌های گیاه‌پزشکی بسیار دشوار ساخته است ولی باید در خصوص کلیه مراحل شبکه عرضه سموم پاسخ‌گو باشند.

وی با تاکید بر پر مخاطره بودن شغل مسوولان فنی داروخانه‌های گیاه‌پزشکی گفت: طی سنوات گذشته پیشنهادهای متعددی در خصوص اصلاح حق‌الزحمه و تعرفه ارایه خدمات مسوولان فنی واحدهای تولیدی و خدماتی بخش کشاورزی از جمله مسوولان فنی صنایع غذایی و مسوولان فنی گیاه‌پزشکی و حتی قرارگیری این فعالیت‌ها در طرح طبقه‌بندی مشاغل به وزارت جهادکشاورزی ارایه شده ولی تا کنون مورد توجه این وزارت‌خانه به عنوان مرجع ابلاغ تعرفه ارایه خدمات فنی و مهندسی بخش کشاورزی قرار نگرفته است.

مهدی تقی‌پور افزود: سلامت انسان در گروه سلامت غذا است و چنان‌چه از شبکه گیاه‌پزشکی و مسوولان فنی واحدهای گیاه‌پزشکی به عنوان پشتیبانان تولید در بخش کشاورزی حمایت نشود، سلامت جامعه مورد تهدید واقع خواهد شد چراکه مصرف بی‌رویه یا غیراصولی سموم دفع آفات گیاهی مستقیماً بر سلامت غذا تاثیرگذار خواهد بود.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با بیان این‌که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خانه و مامن اصلی کلیه کارشناسان کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست است، بر لزوم انسجام ساختاری و هم‌دلی و هم‌افزایی بین اعضای سازمان و شاغلان صنوف مختلف فنی و مهندسی کشاورزی تاکید کرد و گفت: رشد و تعالی بیش از پیش سازمان را در گرو این همبستگی برای پیاده‌سازی اصول فنی و مهندسی، رفع موانع در ارایه خدمات و افزایش ضریب نفوذ دانش و بهره‌وری در بخش کشاورزی دانست.

مطالب مرتبط

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
قرص سمی برنج با ترکیب فسفید آلومینیوم، هیچ‌گونه مجوز توزیع ندارد و فروش آن پیگرد قانونی دارد. معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: توزیع و خرید و ...
بیش از ۹۰ فروشندگی عرضه نهاده‌های کشاورزی در قائم شهر پایش شد. مدیر جهاد کشاورزی قائم شهر با اشاره به پایش ۹۶ فروشگاه سموم نباتی کشاورزی در این شهرستان، گفت: ...
داروخانه‌های گیاهپزشکی در فارس مجاز به فروش سموم بدون نسخه به بهره برداران نخواهند بود. رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: با دستور استاندار فارس و ...
No Thoughts on شبکه گیاه‌پزشکی جهت تامین سلامت و امنیت غذایی کشور نیازمند حمایت است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>