واردات سالانه ۲۷ میلیون تُن محصولات کشاورزی به کشور/ کنترل محصولات وارداتی در ۱۰۲ مرکز قرنطینه نباتی + فیلم

چاپ

رئیس سازمان حفظ نباتات در سفر یک روزه به آستارا با بیان اینکه با بیان اینکه سالانه ۲۷ میلیون تُن محصولات کشاورزی به کشور وارد و یک میلیون و ۱۰۰هزار تُن محصول از طریق مرز‌های ایران به کشور‌های همسایه ترانزیت می‌شود گفت: این مقدار محصولات وارداتی و ترانزیتی در ۱۰۲ مرکز قرنطینه، کنترل و پس از انجام آزمایش بر روی آنها، صادر می‌شود.

کیخسرو چنگلوایی بعد از ظهر سه شنبه در جریان بازدید از مرکز قرنطینه اداره کل گمرک آستارا، بارانداز مرز ریلی و همچنین منطقه ویژه اقتصادی و مجتمع بندری آستارا ، اظهار کرد: ۹۲ درصد صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشور روسیه عمدتاً شامل سبزی، صیفی جات و میوه از طریق مرزهای آستارا در استان گیلان انجام می‌شود.

کیخسرو چنگلوایی مرکز قرنطینه نباتات شهرستان آستارا را یکی از مراکز حساس و مهم کشور دانست و تصریح کرد: از مجموع ۴ میلیون و ۷۰۰هزار تُن محموله صادراتی کشور، حدود ۷۰۰ هزار تُن آن در این مرکز کنترل و بررسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ درصد کل صادرات کشور از مرکز قرنطینه آستارا انجام می‌شود، ظرفیت صادرات مرکز قرنطینه نباتات شهرستان آستارا را سالانه یک میلیون و ۲۰۰هزار تُن اعلام کرد و افزود: امکانات، زیرساخت ها و پرسنل و نیروی موردنیاز برای این میزان صادرات محصولات کشاورزی در این مرکز وجود ندارد که امیدواریم در آینده نزدیک مشکلات و نیازمندی‌های آن برطرف شود.

چنگلوایی با بیان اینکه یکی از بخش‌های مهم ما در سازمان کارهای مربوط به حوزه قرنطینه گیاهی و کنترل محموله‌های صادراتی است، گفت: این بخش برای کشور خیلی مهم است چرا که نباید اجازه بدهیم که محموله آلوده‌ای وارد کشور هدف بشود و بازار هدف، صادرات، ارزآوری، اشتغال و کمکی که به تولید می‌کند را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: بررسی روند کار و رفع مشکلات یکی از وظایف و اهداف اصلی سازمان حفظ نباتات کشور است و اعمال ضوابط قرنطینه‌ای در خصوص محصولاتی که وارد کشور شده و هم محصولاتی که ترانزیت می‌شوند از مهمترین اقدامات سازمان حفظ نباتات کشور است.

.

.