پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   بررسی مقایسه ای کارایی علفکش آترازین در مزارع کلزای میاندورود
3 آذر 1400 , ساعت 10:51

بررسی مقایسه ای کارایی علفکش آترازین در مزارع کلزای میاندورود

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود از اجرای طرح بررسی کارایی علفکش آترازین در کنترل انگل جالیز در مزارع کلزای این شهرستان خبر داد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی مازندران، سید اسماعیل علوی بیان کرد: طرح بررسی مقایسه ای کارایی علف کش آترازین در کنترل انگل جالیز کلزا از نوع رقم هایولا TT559 در مزارع روستای اوسا بخش مرکزی شهرستان میاندورود انجام شد.

وی هدف از اجرای این طرح را بررسی سازگاری این رقم کلزا که مقاوم به علف کش آترازین نسبت به سایر ارقام کلزا و اثر بخشی این علف کش در کنترل انگل گل جالیز در مزارع کلزاست برشمرد.

علوی تصریح کرد: این طرح در زمینی به مساحت ۲ هزار مترمربع در مزرعه ای با ویژگی سابقه آلودگی به علف هرز گل جالیز و دارا بودن تراکم ۳۰ بوته علف هرز در هر مترمربع، اجرا شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود ادامه داد: این طرح در ۶ تیمار و ۳ تکرار و در مجموع ۱۸ کرت انجام شد که هر کرت آزمایشی ۷ متر عرض و ۱۰ متر طول دارد و کاشت کلزا با فاصله خطوط ۳۰ سانتی و فاصله بوته ای روی خط ۵ سانتی متر است.

این مسوول یادآور شد: در اجرای این طرح محققیق مرکز تحقیقات و کارشناسان دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی، کارشناسان این مدیریت را در کرت بندی طرح همراهی و در ۳ کرت بطور تصادفی از علفکش آترازین با دز یک کیلوگرم در هکتار و ۳ کرت یک و نیم کیلوگرم در هکتار سم پاشی انجام شد.

وی گفت: با توجه به جایگاه ویژه کلزا در بین دانه های روغنی، سطح زیر کشت آن در کشور به سرعت رو به افزایش است و حضور چشمگیر علف های هرز در مزرعه کلزا، کنترل این گیاهان ناخواسته را برای دستیابی به عملکرد بالا ضروری می کند، با کنترل علف های هرز در ابتدای فصل رشد می توان عملکرد ناشی از تداخل علف هرز را کاهش داد و از آنجا که گیاهچه های کلزا به رقابت اولیه علف های هرز بسیار حساس هستند با مدیریت درست مزرعه سبب افزایش عملکرد در واحد سطح و ارتقاء سطح اقتصادی و معیشتی کشاورزان و افزایش ضریب خوداتکایی روغن خواهیم بود.

مطالب مرتبط

گروهی از دانشمندان برزیلی با استفاده از فناوری نانو در تلاشند تا نیاز به مواد شیمیایی کنترل‌کننده علف‌های هرز را تا ۸۰ برابر کاهش دهند. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، ...
گروهی از دانشمندان برزیلی با استفاده از فناوری نانو در تلاشند تا نیاز به مواد شیمیایی کنترل‌کننده علف‌های هرز را تا ۸۰ برابر کاهش دهند. این تحقیق که با مشارکت ...
No Thoughts on بررسی مقایسه ای کارایی علفکش آترازین در مزارع کلزای میاندورود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>