جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   کنترل علف هرز گل جالیز با کشت کتان به عنوان تله در مزارع میاندورود
8 آذر 1400 , ساعت 9:52

کنترل علف هرز گل جالیز با کشت کتان به عنوان تله در مزارع میاندورود

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود از کشت کتان به عنوان تله برای کنترل و از بردن علف هرز گل جالیز در مزارع این شهرستان خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود از کشت کتان به عنوان تله برای کنترل و از بردن علف هرز گل جالیز در مزارع این شهرستان خبر داد.

سید اسماعیل علوی با بیان اینکه برای کنترل و از بردن علف هرز گل جالیز، کشت گیاه کتان در مزرعه آلوده به گل جالیز انجام می شود، گفت: این گیاه در یک هکتار از مزرعه روستای اوسا این شهرستان که در سال گذشته آلوده به این انگل گیاهی بود، کشت شد.

وی بیان کرد: گل جالیز گیاهی یکساله سفید تا زرد مایل به قهوه ای به ارتفاع ۱۵ تا ۵۰ سانتی متر است؛ ساقه گوشتی و برگ های فلس مانند دارد و تعدادی زیادی گل های زیبا به شکل گل میمون در طول ساقه تشکیل می دهد که بذر هنگام جوانه زدن ریشه چه تولید می کند و ریشه چه به طرف ریشه گیاه میزبان رشد می کند، به آن می چسبد و از آن آب و مواد غذایی می گیرد، سپس این گیاه انگلی ساقه تولید کرده و در سطح زمین به صورت شاخساره مارچوبه ای ظاهر می شود، در همین هنگام ریشه اصلی انگل ریشه های ثانویه تولید و رشد بیرونی پیدا می کند تا ریشه بوته های دیگر را آلوده کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود تصریح کرد: با کشت گیاه کتان در اراضی آلوده که به عنوان گیاه تله بوده ترشحات ریشه کتان باعث جوانه زدن بذر گل جالیز می شود که آن را آلوده کرده ولی تولید بذر نمی کند.

این مسوول اظهار کرد: بهداشت مزرعه مهمترین روش پیشگیری از آلودگی و گسترش آلودگی است ، بذر های گل جالیز بسیار ریز و شیبه گرد (پودر مانند) بوده و قدرت چسبندگی به سطوح مختلف را دارند و این بذر ها با آب، باد، حیوانات، حشرات، ماشین آلات و ادوات کشاورزی و انسان به راحتی منتقل می شوند، بنابراین کود حیوانی آلوده به بذر، رفت و آمد ماشین ها و ادوات کشاورزی بین مزارع بدون شستشو و تمیز کردن به راحتی باعث آلودگی مزارعی می شود که سابقه آلودگی نداشته باشد و در صورت آلودگی زیاد استفاده از تناوب با گیاهان غیرحساس حداقل به مدت دو سال تا حدی موثر است.

وی گفت: در تناوب می توان از گیاهان تله استفاده و با کشت گیاهان غیر حساس و گیاهان تله، مانند کتان در زمین های آلوده می توان تا حدودی گل جالیز را کنترل کرد.

مطالب مرتبط

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران، گفت: طرح مبارزه با انگل گل جالیز در ۷ هزار و پانصد هکتار از سطح زیر کشت دانه‌های روغنی کلزا در شهرستان دهلران اجرا می‌شود....
پژوهشگران بوشهری پس از ۱۲ سال تحقیق موفق به معرفی علف کشی برای مهار آفت گل جالیز شدند. گل جالیز سال‌ها باعث کم شدن کمیت و کیفیت محصول گوجه فرنگی ...
جلسه کمیته فنی گیاهپزشکی کلزا با محوریت مدیریت گل جالیز در کلزا، در روز چهارشنبه ۶ بهمن ماه با حضور مدیرکل و کارشناسان دفتر پیش آگاهی، نماینده موسسه تحقیقات گیاهپزشکی، نماینده معاونت ...
مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد. دکتر ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم اظهار داشت: لازم است تصمیمات ...
No Thoughts on کنترل علف هرز گل جالیز با کشت کتان به عنوان تله در مزارع میاندورود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>