پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   جزئیات مرجوع شدن محموله فلفل ایران از روسیه از زبان رئیس سازمان حفظ نباتات + فیلم
13 آذر 1400 , ساعت 13:34

جزئیات مرجوع شدن محموله فلفل ایران از روسیه از زبان رئیس سازمان حفظ نباتات + فیلم

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: علت مرجوع شدن محموله‌های فلفل ایران از روسیه، استفاده از چهار نوع سم برای پرورش این محصول است که این سموم در روسیه به ثبت نرسیده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: علت مرجوع شدن محموله‌های فلفل ایران از روسیه، استفاده از چهار نوع سم برای پرورش این محصول است که این سموم در روسیه به ثبت نرسیده است.

کیخسرو چنگلوایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: در نامه سرویس فدرال نظارت بر حقوق مصرف کنندگان روسیه آمده است که در محموله‌های فلفل از چهار نوع سمی استفاده شده که در کشور روسیه به ثبت نرسیده و از تاریخ ۸ آذر روسیه واردات این محصول به کشورش را ممنوع کرده است.

وی گفت: وظیفه سازمان حفظ نباتات بررسی آفت، بیماری و علف هرز است که در محموله مذکور مشکلی در این خصوص وجود نداشته و بحث بررسی میزان سم در محصولات به سازمان غذا و دارو بازمی گردد که باید این بررسی‌ها به طور دقیق صورت پذیرد.

چنگلوایی افزود: روسیه هیچ گاه در قالب نامه و شیوه نامه اعلام نکرده بود که این سموم در کشورش به ثبت نرسیده و اگر قرار به عدم استفاده از این سموم در محصولاتی که به این کشور صادر می‌شود بود باید این موضوع از سه ماه قبل به ایران اطلاع داده می‌شد و در این خصوص ایراد به طرف روسی وارد است که موضوع به شکل ضربتی اعلام شده است.

وی گفت:، اما به هر صورت سازمان غذا و دارو باید این موارد را به طور دقیق بررسی و اگر مشکلی بود از صادرات جلوگیری کند مکاتبه‌ای نیز با وزارت بهداشت انجام شده که نیرو‌های سازمان غذا و دارو می‌بایست در مبادی خروجی مستقر باشند و محصولات را مورد بررسی قرار دهند حتی بهتر است که این کار را در استان‌ها و پیش از آن که محصولات به مرز برسد انجام شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: برای مصرف این محصولات در داخل نیز می‌بایست بررسی‌های لازم توسط سازمان غذا و دارو انجام شود و اگر مشکلی نبود می‌توان این محصولات را در داخل به مصرف رساند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان غذا و دارو در بررسی این محصولات کوتاهی داشته است؟ گفت: ما همه دولتی هستیم و نمی‌خواهیم این مسایل را عنوان کنیم، اما مهم از الان به بعد است که این بررسی‌ها به طور کامل و دقیق انجام شود تا مشکلی در این راستا به وجود نیاید.

چنگلوایی گفت: به نظر می‌رسد این ممنوعیت که تنها شامل محصول فلفل است مقطعی باشد و با رایزنی‌هایی که انجام می‌شود مشکل برطرف شود.

.

.

جزئیات ممنوعیت واردات فلفل ایران به روسیه از زبان رئیس سازمان حفظ نباتات:

● وظیفه سازمان حفظ نباتات در بحث صادرات محصولات کشاورزی تنها بررسی محموله ها از جهت آلودگی به آفات، بیماریهای گیاهی و علف های هرز است

● محموله ها مشکل قرنطینه ای نداشتند (آلودگی به آفات، بیماریهای گیاهی، علفهای هرز) و گواهی بهداشت گیاهی داشتند. مرجعی هم که نامه ممنوعیت را صادر کرده سازمان نظارت بر قرنطینه گیاهی و دامی روسیه نیست.

● علت ممنوعیت، استفاده از چهار نوع سم یا آفت کش در تولید این محصول در گلخانه های ایران است که  جزو سموم ثبت شده و مجاز در کشور ما هستند ولی در روسیه به ثبت نرسیده و جزو سموم یا آفت کش های مورد استفاده نیستند.

● کشور روسیه هیچوقت به ایران اعلام نکرده بود که این سموم یا سموم خاصی نباید در محصولات استفاده شده باشند.

● نامه ممنوعیت در تارخ ۳ آذرماه  صادر شده و از ۸ آذرماه ممنوعیت اعمال می شود. صادر کننده نامه هم سازمان فدرال حمایت از حقوق مصرف کننده های روسیه است.

● طبق قانون، وظیفه بررسی بقایای سموم و و نیترات و فلزات سنگین در محصولات بر عهده سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است. بهتر است از این به بعد در استان ها این بررسی ها انجام شود تا مشکلات این چنینی پیش نیاید.

● محموله های ارسالی از نظر میزان باقیمانده سموم مورد بررسی قرار نگرفته بودند. اعمال ممنوعیت هم به میزان باقیمانده سموم مربوط نیست و تنها به دلیل استفاده از سموم ثبت نشده در روسیه است.

● طبق قانون، محصولات حتی برای مصارف داخلی هم باید از نظر میزان باقیمانده سموم بررسی شوند که این وظیفه به عهده وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است.

● ممنوعیت موقت و مقطعی است و با پیگیری ها رفع خواهد شد.

مطالب مرتبط

اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پاییزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است. مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی استان با اشاره ...
No Thoughts on جزئیات مرجوع شدن محموله فلفل ایران از روسیه از زبان رئیس سازمان حفظ نباتات + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>