پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, بوشهر, گزارش های ویدئویی  »   خسارت آفات چوبخوار به ۶ هزار هکتار از نخیلات بوشهر + فیلم
14 آذر 1400 , ساعت 13:43

خسارت آفات چوبخوار به ۶ هزار هکتار از نخیلات بوشهر + فیلم

۶ هزار هکتار از نخیلات استان بوشهر در اثر آفات چوبخوار به شدت آسیب دیده اند.

۶ هزار هکتار از نخیلات استان بوشهر در اثر آفات چوبخوار به شدت آسیب دیده اند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: حدود ۶ هزار هکتار از نخیلات استان در اثر فعالیت آفات چوبخوار به شدت آسیب دیده اند و کشاورزان برای اصلاح، بازسازی و تغذیه باغات خود نیازمند حمایت ویژه مسئولان هستند.

احمد سبحانی افزود: شدت آلودگی و خسارت وارده به نخیلات در اثر آفات چوبخوار (سوسک کرگدنی و سوسک شاخک بلند) به نحوی است که آفات چوبخوار در چند سال گذشته خسارت زیادی به باغداران استان وارد نموده اند و اکنون بیش از ۶ هزار و ۱۵۰ هکتار از نخیلات در اثر فعالیت آفات چوبخوار به شدت آسیب دیده اند.

وی گفت: برای بررسی بیشتر این موضوع اخیرا تیمی متشکل از مدیریت بحران وزارت کشور، مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی، مدیر کل میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور، مدیر کل دفتر پیش آگاهی، مدیر تدوین ضوابط واستاندارد‌های قرنطینه ای، مدیر برنامه و بودجه سازمان حفظ نباتات، از نخیلات استان بازدید داشته اند.

سبحانی افزود : خشکسالی‌های مداوم ، کاهش نزولات جوی و کم شدن کیفیت آب باعث تشدید فعالیت آفت‌های چوب‌خوار و ضعیف‌تر شدن نخیلات استان شده است.

وی اضافه کرد: اگرچه این آفت همیشه در نخلستان های استان بوشهر بوده اما خشکسالی‌ها و کاهش کمی و کیفی آب و تغییر رفتار آفات چوبخوار باعث شد تا اکنون آفت درجه یک نخیلات این استان شناخته شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: سوسک شاخک بلند وارد تنه درخت می‌شود و از تنه استوانه‌ای نخل تغذیه و سوسک شاخ‌دار نیز از قسمت انتهای نخل و خوشه آن شروع به تخریب می‌کند در نتیجه تنه درخت پوک می‌کند و نخل علاوه بر کاهش عملکرد با وزش باد می‌شکند.

سبحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ هکتار از نخیلات استان کانون آلودگی شدید و ۲۱ هزار هکتار کانون متوسط و ضعیف آفت چوبخوار در استان بوشهر شناسایی شده است، بیان کرد: در صورت بی‌توجهی به کنترل کانون‌های متوسط و ضعیف این مراکز به شدید تغییر وضعیت خواهند داد.

وی یادآور شد: طبیعت، محیط زیست، اشتغال و پایداری روستا در استان به خرما وابسته است از این رو صیانت از این سرمایه ملی بسیار حائز اهمیت است.

سبحانی گفت : در چند سال اخیر پیگیری‌های متعددی برای مقابله با آفت چوبخوار انجام شده است و به‌تازگی گروهی از کارشناسان سازمان حفظ نباتات، به استان بوشهر سفر کردند و در جریان این بحران قرار گرفتند تا پیامدهای این آفت را بررسی کنند و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

وی افزود : قرار است به ازاء هر هکتار حداقل ۳۵ تا ۵۰ میلیون تومان برای اجرای همه روش های تلفیقی مبارزه با آفات در کانون های آلوده اختصاص پیدا کند.

سبحانی گفت: بخش دولتی و کشاورز باید در کنار هم و همکاری یکدیگر به مبارزه با این آفت بروند در غیر این صورت آفت به باغ های جوان تر هم کشیده می شود.

وی افزود: برای مقابله با آفات مزبور انجام عملیات به‌زراعی نخیلات شامل تغذیه مناسب با کودهای آلی و شیمیایی، آبیاری مناسب(در حد امکان)، تکریب(قطع قاعده دمبرگ) و از بین بردن بقایای آن، حذف دم خوشه‌ها و برگ‌های اضافی و از بین بردن آن‌ها، مبارزه با علف‌های هرز، استفاده از تله نوری جهت به دام انداختن حشرات کامل در خرداد و تیرماه و استفاده از سموم تدخینی قابل توصیه است.

سبحانی گفت: آفت چوبخوار در سراسر استان بوشهر مشاهده شده است اما چون عمده نخیلات استان بوشهر در شهرستان‌های دشتستان و تنگستان است این آفت در مناطق ذکر شده مشهودتر هستند و ۶ هزار هکتار از ۳۴ هزار هکتار نخیلات استان به عنوان کانون آلوده محسوب می شوند.

.

مطالب مرتبط

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: مبارزه با کرم خراط گردو تلفیقی است و چندین راهکار دارد و به ظاهر سخت ولی به سادگی امکان‌پذیر است....
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان گفت: ۴۰ عدد تله فرمونی ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما بصورت پراکنده در نخیلات نقاط مختلف شهرستان در منطقه خائیز، محموداحمدی، آباد، جمالی و حومه شهر اهرم ...
مدیر حفظ حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: آفت چوب خوار افزون بر ۶ هزار هکتار از نخلستان‌های استان را فرا گرفته و محصول نخیلات را دچار خسارت کرده است....
رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: با رصد و پایش شبکه‌های مراقبت مبارزه با آفات نباتی، در سال زراعی جاری کمترین میزان سن زدگی در گندم تحویلی به مراکز خرید به ثبت رسید....
No Thoughts on خسارت آفات چوبخوار به ۶ هزار هکتار از نخیلات بوشهر + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>