جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   سازمان غذا و دارو: صادرات مواد خام کشاورزی هیچ ربطی به وزارت بهداشت ندارد
22 آذر 1400 , ساعت 12:29

سازمان غذا و دارو: صادرات مواد خام کشاورزی هیچ ربطی به وزارت بهداشت ندارد

واکنش سازمان غذا و دارو به برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی ایران از روسیه: صادرات مواد خام کشاورزی هیچ ربطی به وزارت بهداشت ندارد

حسین عزیزی مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در ارتباط با محصولات کشاورزی برگشت خورده از روسیه به دلیل وجود باقیمانده سموم دفع آفات نباتی در این محصولات به خبرنگار ایلنا گفت: این مساله را باید از جهاد کشاورزی بپرسید.

او در پاسخ به این سوال که نقش وزارت بهداشت در بررسی وضعیت سموم در محصولات کشاورزی چیست، گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید به محصولات کشاورزی شناسنامه بدهد که نداده است.

عزیزی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت بهداشت هیچگونه نقشی در نظارت بر وضعیت سموم کشاورزی ندارد، گفت: مسائل را با هم اشتباه نکنید. وزارت جهاد کشاورزی باید مزارع و باغ‌ها را شناسنامه دار کند، یعنی به آنها کد بدهد که این کار را انجام نداده است. گواهی صادرات محصولات خام کشاورزی یعنی سبزیجات و صیفی‌جات و میوه ها همگی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است.

او افزود: وزارت بهداشت هیچ دخالتی در این مساله ندارد. وزارت بهداشت سبزی و صیفی‌جات را در سطح عرضه یعنی میادین میوه و تره‌بار نمونه می‌گیرد و از نظر سموم آزمایش می‌کند که این آزمایش‌ها، تنها بررسی وضع موجود است، اما چون محصولات شناسنامه ندارند، مشخص نیست که این محصولات از کدام باغ و مزرعه است. بنابراین این موضوعات هیچ ربطی به هم ندارند. ضمن اینکه صادرات مواد خام کشاورزی هیچ ربطی به وزارت بهداشت ندارد.

عزیزی در پاسخ به این سوال که براساس بررسی وزارت بهداشت روی محصولات کشاورزی عرضه شده در تره‌بارها، وضعیت سموم استفاده شده در این محصولات چگونه است؟ گفت: ما این مساله را به سازمان‌های مسئول و مجلس گزارش می‌دهیم، اما وزارت جهاد کشاورزی وظیفه خودش یعنی شناسنامه دار کردن مزارع را انجام نمی‌دهد.

او در پاسخ به این سوال که مگر وزارت بهداشت مسئول سلامت مردم نیست و چرا اختلاف نظر درباره سلامت محصولات کشاورزی ایرانی وجود دارد؟ گفت: همه این مسائل فعلا به جهاد کشاورزی مربوط است و باید از آنها بپرسید. اگر هم قرار است هماهنگی صورت بگیرد باید جلسه برگزار شود که طول می‌کشد و فعلا تمام مسئولیت های این موضوع با جهاد کشاورزی است.

عزیزی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت بهداشت اقدامی انجام داده است که نظارتش بر محصولات کشاورزی را گسترده‌تر از قبل کند، گفت: وزارت بهداشت صدها بار در خصوص شناسنامه دار کردن مزارع نامه نگاری کرده است.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو این سوال که مهمترین سموم تشخیص داده شده از سوی وزارت بهداشت در محصولات کشاورزی عرضه شده در میادین تره‌بار چیست، را بدون پاسخ گذاشت.

.

چرا استاندارد مانع برگشت خوردن کالاهای صادراتی نشد؟

مدیرکل ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی در پاسخ به چرایی استاندارد نبودن کالاهای صادراتی، اظهار کرد: محصولات کشاورزی مشمول مقررات استاندارد اجباری نیست و سازمان ملی استاندارد نظارتی بر آن‌ها ندارد.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر اخباری از بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی منتشر شده است. برای مثال در هفته‌های گذشته محموله سیب زمینی ایران از ازبکستان، فلفل ایران از روسیه و کیوی از هند برگشت خورده که علت اصلی آن‌ها سموم و آفات کشاورزی بوده است.

در این رابطه مهدی علیپور، مدیرکل ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی، در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به چرایی استاندارد نبودن کالاهای صادراتی، اظهار کرد: محصولات کشاورزی مشمول مقررات استاندارد اجباری نیست و سازمان ملی استاندارد نظارتی بر آن‌ها ندارد.

به گفته وی فقط برای صادرات شش قلم خشکبار شامل پسته، کشمش، خرما، زعفران، زیره و برگ زرد آلو، دریافت گواهی استاندارد اجباری است.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد که در حال حاضر بیشتر بحث صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه مطرح شده که مشمول استاندارد اجباری نیست.

مطالب مرتبط

در آینده نزدیک پژوهشکده استاندارد کشاورزی در استان گیلان تاسیس می شود. مدیرکل استاندارد گیلان بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته استاندارد برگزار شد، ...
مدیرکل استاندارد استان زنجان گفت: با صدور ۳ مجوز جدید، در نیمه ابتدایی سال، ۶ فقره پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ برای محصولات کشاورزی استان صادر شد. داریوش اشکانی‌پور ...
نیمه نخست امسال هفت پروانه حد مجاز آلاینده برای محصولات کشاورزی در استان گلستان صادر شده است. مدیر کل استاندارد گلستان گفت: این پروانه‌ها براساس دستورالعمل کاربرد نشان حد مجاز ...
مدیر کل استاندارد استان اردبیل از موافقت با صدور 5 فقره پروانه حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی در سطح استان خبر داد. مدیر کل استاندارد استان اردبیل از ...
No Thoughts on سازمان غذا و دارو: صادرات مواد خام کشاورزی هیچ ربطی به وزارت بهداشت ندارد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>