پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   احتمال ورود ملخ‌ های صحرایی به كشور از اسفند ماه
1 دی 1400 , ساعت 11:56

احتمال ورود ملخ‌ های صحرایی به کشور از اسفند ماه

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات، گفت: سازمان حفظ نباتات 10 میلیارد تومان بودجه برای مبارزه با ملخ صحرایی در دولت جدید دریافت کرده است و امیدواریم که تاثیرات حملات این ملخ‌ها را در کشاورزی به صفر برسانیم.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات، گفت: سازمان حفظ نباتات ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای مبارزه با ملخ صحرایی در دولت جدید دریافت کرده است و امیدواریم که تاثیرات حملات این ملخ‌ها را در کشاورزی به صفر برسانیم.

ه گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات، سعید معین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره حمله احتمالی ملخ‌های صحرایی، گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از این مهم است که باتوجه به بارندگی‌های ۳ ماه زمستان و شرایط مساعد آب وهوایی در نیمه دوم ماه مارس یعنی اواخر اسفند و اوایل فروردین شاهد حملات احتمالی ملخ‌های صحرایی باشیم.

مدیرمبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: سیکلون‌های باران‌زا در اقیانوس هند غربی تشکیل خواهد شد که به سمت شبه جزیره عربستان حرکت خواهند کرد و بارندگی در این مناطق را افزایش می‌دهند اگر یک یا دو سیکلون تشکیل شود بدون تردید تا پایان سال یا اوایل سال آینده حمله ملخ‌های صحرایی حتمی است.

معین بابیان اینکه اگر سیکلون هم تشکیل نشود احتمال حمله وجود دارد، گفت: با تشکیل نشدن سیکلون میزان حجم ملخی که وارد کشور می‌شود کم خواهد بود مانند امسال که حمله ملخ صحرایی کم بود و مبارزه در حدود ۱۵ هزار هکتار صورت گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که در کدام مناطق احتمال حمله ملخ صحرایی وجود دارد؟ گفت: بارش‌ها در شرق عربستان، عمان، یمن و کشورهای جنوب شرق عربستان قابل قبول و خوب بوده است همچنین پیش‌بینی بارش‌های نرمال و بالای نرمال در شهرهای جنوب کشور شده است و همین مسئله موج حمله در شهرهای جنوبی را تقویت کرده است.

به گفته مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات؛ استان‌های هرمزگان، بوشهر، جنوب استان فارس و بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان جزو جبهه‌های اول حمله ملخ‌های صحرایی خواهند بود.

معین ادامه داد: اگر تراکم زیاد نباشد مبارزه در همین مناطق انجام و به پایان خواهد رسید اما اگر سیکلون متوسط و قوی تشکیل شود این چرخنده‌ها به ملخ‌ها انرژی لازم را می‌دهد که روزی ۴۰۰ کیلومتر پرواز کند و ممکن است به جنوب کرمان، جیرفت و مناطق مرکزی سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز مورد حمله قرار بگیرد.

وی درباره برنامه‌ ستاد بحران کشور، افزود: ستاد بحران کشور با ما همکاری لازم را انجام داده و این مسئله از سوی وزیر کشور در هیات دولت مطرح شده است و بودجه ۵۰ میلیارد تومانی برای کنترل ملخ صحرایی برای سال ۱۴۰۰ به سازمان حفظ نباتات تخصیص داده شد از این مبلغ سازمان ۱۰ میلیارد تومان از دولت جدید دریافت کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که ملخ‌ها در چه شرایطی رشد می‌کنند؟ گفت: بارندگی نشر ونمو ملخ‌ها را افزایش می‌دهد چراکه باعث افزایش سبزینه می‌شوند وقتی آب و غذای آنها فراهم باشد زاد و ولد زیاد ملخ‌ها افزایش و تعداد آنها در واحد سطح افزایش پیدا می‌کند و وقتی تعداد تماس‌های بدن یک ملخ با ملخ دیگر افزایش پیدا کند در آنها هورمون سروتونین زیاد می‌شود.

معین تصریح کرد: با افزایش این هورمون تغییراتی در نسل بعدی ملخ ایجاد می‌شود و ملخ دیگر ۴ بوته را نمی‌خورد و به صورت گروهی می‌نشیند، حرکت و پرواز می‌کنند و مجبور است صدها کیلومتر پرواز کند و دیگر به صورت انفرادی کاری نمی‌کند ولی وقتی حرکت ملخ از حالت عادی خارج و مهاجر گونه شد برای انسان ایجاد مشکل می‌کند.

به گفته مدیرمبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات؛ ملخ هر ۳ تا ۵ ماه یک نسل ایجاد می‌کند.‌

وی در پاسخ به این پرسش که تبعات حمله ملخ صحرایی برای کشاورزی چه میزان خواهد بود؟ گفت: در ۳ سال گذشته سازمان حفظ نباتات تلاش کرده است که تبعات و خسارت‌های حمله ملخ صحرایی را به صفر برساند و در این ۳ سال نیز موفق بوده است.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on احتمال ورود ملخ‌ های صحرایی به کشور از اسفند ماه

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>