پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, استان ها, ایران, کرمانشاه  »   كرمانشاه مقام سوم كشور در مبارزه بیولوژیك آفات كشاورزی را دارد
17 خرداد 1395 , ساعت 13:50

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه:

کرمانشاه مقام سوم کشور در مبارزه بیولوژیک آفات کشاورزی را دارد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه در زمینه مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی مقام سوم کشوری را دارد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، مهندس فرهاد شریفی با بیان مطلب فوق افزود: عوارض و تبعات مصرف سموم شیمیایی در عرصه‌های کشاورزی بر کسی پوشیده نیست و مبارزه بیولوژیک یکی از راه‌های کاهش مصرف سموم شیمیایی در بخش کشاورزی می‌باشد.

وی با اشاره به اهمیت بسیار بالای مبارزه بیولوژیک در تولید محصولات ارگانیک، سالم و طبیعی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۶۰۰ گونه عامل مفید بیولوژیکی شناخته شده که بر علیه آفات به کار گرفته شده‌اند و حدود ۸۰ گونه آنها در سطح وسیع استفاده می‌شوند.

وی با بیان اینکه از نظر سطح مبارزه بیولوژیک پس از استان‌های خوزستان و مازندران که در مقام سوم قرار داریم تصریح کرد: در کشور معادل ۱۰درصد سطح کشت محصولات تحت پوشش این نوع از مبارزه قرار دارد که از نظر تنوع محصول نیز استان کرمانشاه از وضعیت خوبی برخوردار است اما از نظر تنوع عوامل به کار گرفته شده بیولوژیکی به دلایلی در جایگاه متوسطی هستیم.

شریفی با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه هر ساله ۳۵ میلیون زنبور هابروبراکون علیه آفات رها سازی می‌شوند اضافه کرد: این تعداد زنبور سطحی بالغ بر ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در سال زراعی جاری قصد داریم سطح مبارزه بیولوژیکی را به ۳۵ هزار هکتار برسانیم و  حدود ۴۵ میلیون زنبور رهاسازی شوند.

شریفی بیشترین سطح تحت پوشش زنبورهای فوق الذکر در شهرستان کرمانشاه را بیش از ۱۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: شهرستان اسلام آبادغرب نیز با سطح۷ هزار هکتار در جایگاه دوم قرار دارد.

وی تنها شهرستان بی بهره در زمینه مبارزه بیولوژیکی توسط زنبور را شهرستان پاوه بیان کرد و خاطرنشان کرد: به علت کاربرد زنبور در زراعت و نبود زراعت عمده در پاوه امکان بهره‌برداری از این نوع مبارزه در آنجا وجود ندارد.

وی عامل اصلی مبارزه بیولوژیک در استان کرمانشاه را زنبور ریز جثه‌ای به نام هابروبراکون اعلام کرد و تصریح نمود: این زنبور بر روی لارو آفاتی مثل کرم پیله خوار نخود، کرم ساقه خوار ذرت، کرم میوه گوجه فرنگی و کرم برگخوار زراعت‌های صنعتی اثر کنترلی مناسبی دارد.

وی با اشاره به اینکه یک عامل دیگر در برنامه‌های توسعه مبارزه بیولوژیک در استان در دستور کار قرار دارد افزود: زنبور پارازیتوِیید تخم پروانه‌های آفت به نام تریکوگراما در سالجاری به صورت آزمایشی در بخشی از باغات انار انجام می‌گیرد و با حصول نتیجه در سال‌های بعد در سطح وسیع به کار گرفته می‌شود.

شریفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۴ واحد تولید عوامل بیولوژیکی فعال در بخش خصوصی استان کرمانشاه وجود دارد که توسط بخش دولتی نظارت، هدایت و مدیریت می‌شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به ضرورت شناساندن مبارزه بیولوژیک به مصرف کنندگان محصولات کشاورزی، کشاورزان، بهره‌برداران و به خصوص مسئولین و تصمیم گیران استان در این بخش جهت توسعه این مهم گفت: با حمایت‌ها و یا تسهیل قوانین و مقررات دست و پا گیر، استفاده از خطوط اعتباری جدید و یا قابل جابه جایی و… به تجاری سازی و صادرات این عامل بیولوژیکی به کشورهای مجاور بتوانیم هم از لحاظ اقتصادی و هم تولید محصولات سالم به بهداشت و تغذیه مردم و محیط زیست کمک کنیم.

گفتنی است کشاورزان می‌توانند به جای مصرف سم با سفارش و خرید عوامل مفید در تولید محصول سالم نقش پر رنگتری را ایفا نمایند.

مطالب مرتبط

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا کنون عمليات مبارزه با آفت سن در مزارع گندم و جو در کشور از ...
به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از سایت futurity، محققین ETH Zurich روش جدید پوشش دهی ابداع کرده اند تا دانه های غلات را از حمله حشرات گرسنه نجات دهند. این ...
به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از مهر، مجید اسماعیلی مدیر جهادكشاورزی شهرستان بوئین زهرا گفت: در حال حاضر ۵۰ ایستگاه پیش آگاهی برای مبارزه با آفات و پیشگیری از بیماریها در شهرستان ...
    عنوان کتاب: اطلس رنگی آفات درختان میوه ایران: شناسایی، راههای کنترل، نکات باغداری، عوامل جوی، آفات پارکها مولف: اسدالله میرکریمی ناشر: علم کشاورزی ایران - تهران تعداد صفحه: 329 - مصور رنگی تاریخ نشر: اردیبهشت 1395 نوبت چاپ: اول شمارگان: 200 ...
No Thoughts on کرمانشاه مقام سوم کشور در مبارزه بیولوژیک آفات کشاورزی را دارد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>