جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   شپشک سفید خرزهره روی میوه کیوی در شمال وجود ندارد
12 دی 1400 , ساعت 12:56

شپشک سفید خرزهره روی میوه کیوی در شمال وجود ندارد

ماجرای عجیب برگشت کیوی ایران از هند: آفت قرنطینه ای که روی کیوی در شمال ایران وجود ندارد؟!

ماجرای عجیب برگشت کیوی ایران از هند: آفت قرنطینه ای که روی کیوی در شمال ایران وجود ندارد؟!

موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور اعلام کرد که بر اساس گزارش ها و مستندات موجود آفت “شپشک سفید خرزهره” روی میوه کیوی در استان های شمالی کشور گزارش نشده است.

در حالی که اخیرا برگشت محموله‌های کیوی ایرانی از هند خبرساز شده و دلیل اصلی این عودت آلودگی به آفت قرنطینه ای شپشک سفید خرزهره (Aspidiotus nerii) بوده، مهدی مین باشی معینی، معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌ها موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در نامه‌ای به معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرده که بر اساس گزارش‌ها و مستندات موجود این آفت روی میوه کیوی در استان‌های شمالی کشور گزارش نشده است.

در متن این نامه (به تاریخ ۱۴۰۰/۷/۲۰) آمده است: بازگشت به نامه ۱۲۳۵۵.۷۳۰ مورخ ۱۴۰۰/۷/۱۱ مبنی بر آلودگی برخی کیوی‌های صادراتی به شپشک سفید خرزهره (Aspidiotus nerii) بر اساس گزارش‌ها و مستندات موجود در این زمینه شپشک سفید خرزهره روی میوه کیوی (Actinidia deliciosa) در استان‌های شمالی کشور گزارش نشده است علیهذا چنانچه نمونه‌هایی از آلودگی احتمالی شپشک مورد اشاره موجود باشد جهت بررسی و تعیین گونه به این مؤسسه ارسال فرمائید.

گفتنی است، وزارت کشاورزی هند در تاریخ ۱۶ آذر‌ ماه با ارسال نامه ای به سازمان حفظ نباتات ایران واردات کیوی از ایران به این کشور را به حالت تعلیق در آورد. در این نامه تاکید شده است: بارها وجود آفت قرنطینه ای شپشک سپردار سفید خرزهره (Aspidiotus nerii) و شپشک آردآلود (Pseudococcus calceolariae) و آفت غیر قرنطینه‌ای سپردار قرمز (Aonidiella aurantii) در محموله های کیوی وارداتی از ایران مشاهده شده است که منطبق با استانداردهای تعریف شده نیست و وجود چنین آفاتی در محموله ها تهدیدی بر امنیت زیستی کشور هند به حساب می‌آید.

بر اساس این نامه، در ماه سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۱، در ۲۲ محموله از محموله های کیوی ایران آفت شپشک سفید خرزهره و در ۲ محموله آفت شپشک آردآلود شناسایی شده است.

متن کامل نامه وزارت کشاورزی هند در وبسایت “گیاه پزشکی ایران” تحت عنوان “هند واردات کیوی ایران را به دلیل آلودگی به آفات قرنطینه ای متوقف کرد” موجود و قابل دسترسی است.

.

در همین زمینه یک مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد که کیوی‌های ایرانی به امارات صادر شده بودند و با توجه به اینکه امارات باغ کیوی ندارد، در اعمال قوانین قرنطینه سخت گیری چندانی نمی‌کند این کیوی‌ها از امارات به هند رفته اما از آنجا که صادرکننده ایرانی بوده هند آنها را به ایران مرجوع کرده است در حالی که قوانین قرنطینه‌ای هند با امارات کاملاً متفاوت است و اگر این کیوی‌ها مستقیم از ایران صادر می‌شد قوانین قرنطینه‌ای کشور مقصد یعنی هندوستان نیز به طور کامل رعایت می‌شد.

مطالب مرتبط

اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پاییزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است. مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی استان با اشاره ...
No Thoughts on شپشک سفید خرزهره روی میوه کیوی در شمال وجود ندارد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>