پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, استان ها, ایران, گیلان  »   پایش مداوم باغ ها در رودبار برای کنترل آفت زیتون
16 خرداد 1395 , ساعت 15:05

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان خبر داد:

پایش مداوم باغ ها در رودبار برای کنترل آفت زیتون

امسال خسارت ناشی از آفت زیتون زیر پنج درصد بود و به صورت مداوم پایش باغ‌های زیتون انجام می‌شود.

حبیب جهانساز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به پایان نشای برنج اظهار کرد: نشای برنج در شالیزارهای گیلان ۱۰ روز زودتر از موعد مقرر به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه در بیش از ۹۵ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای گیلان کشت مکانیزه برنج صورت گرفته است، تصریح کرد: بالغ بر ۶۵ درصد شالیزارها وجین زده شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه کشاورزان کمر همت به کشت و کار برنج بسته‌اند، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک برنج برداشت شود.

وی گیلان را دومین استان تأمین‌کننده برنج در کشور دانست و گفت: گیلان برنج ۲۰ میلیون ایرانی را تامین می‌کند.

جهانساز درباره طرح تجهیز اراضی شالیزاری گیلان بیان کرد: امسال ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و شالیزاری گیلان تجهیز و نوسازی شده است.

وی اجرای طرح تجهیز را اقدام بسیار بزرگی عنوان کرد و گفت: طبق مصوبه دولت باید ۵۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان و سالانه ۱۰ هزار هکتار تجهیز و نوسازی شود که امسال این موضوع به اتمام رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان طرح تجهیز را موجب رشد نشای برنج در شالیزارهای استان عنوان کرد.

وی درباره آفت زیتون، خاطرنشان کرد: امسال خسارت ناشی از آفت زیتون زیر پنج درصد بود و به صورت مداوم پایش باغ‌های زیتون انجام می‌شود.

جهانساز از انجام ۲۹ مورد پایش و نمونه‌برداری از باغ‌های زیتون در هر پنج روز یک بار خبر داد و خاطرنشان کرد: این اقدام‌ها علیه آفت زیتون صورت گرفته است.

وی یادآور شد: هشت هزار هکتار زیر کشت زیتون در رودبار قرار دارد که شش هزار هکتار آن فاقد مشکل آفت بوده و تنها در دو هزار هکتار باغ‌های قدیم زیتون با این پدیده مواجه بوده و تراکم جمعیت آفت در آنجا زیاد است.

این مسؤول به جوان‌سازی ۳۰۰ هکتار از باغ‌های قدیم زیتون در رودبار اشاره کرد و متذکر شد: اکنون فصل کنترل و مبارزه با آفت زیتون است و از باغداران می‌خواهیم از مصرف خودسرانه سموم شیمیایی در این زمینه خودداری کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

No Thoughts on پایش مداوم باغ ها در رودبار برای کنترل آفت زیتون

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>