پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   راه‌اندازی سامانه سماک برای نظارت بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی + فیلم
12 بهمن 1400 , ساعت 16:49

راه‌اندازی سامانه سماک برای نظارت بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی + فیلم

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات، از راه‌اندازی سامانه سماک با هدف نظارت بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی در کشور خبر داد و گفت: با طراحی سامانه‌ سماک، امکان رعایت همه پروتکل‌های بین‌المللی در صادرات محصولات کشاورزی فراهم شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات، از راه‌اندازی سامانه سماک با هدف نظارت بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی در کشور خبر داد و گفت: با طراحی سامانه‌ سماک، امکان رعایت همه پروتکل‌های بین‌المللی در صادرات محصولات کشاورزی فراهم شده است.

شاهپور علایی مقدم در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ گفت: تمام روند کاشت، داشت و برداشت محصول، انباری‌داری، بسته بندی، لیبل زنی تا صادرات محصولات کشاورزی تحت نظر این سامانه صورت می‌گیرد که سامانه‌های وزارت بهداشت نیز به آن متصل شده است.

علایی مقدم با بیان اینکه از اسفند امسال استفاده از این سامانه ملاک کار قرار می‌گیرد افزود: هیچ محصول تولیدی و صادراتی از جمله سبزی و سیفی و دیگر تولیدات کشاورزی بدون تاییدیه این سامانه امکان عرضه و صادرات را نخواهد داشت.

وی میزان صادرات محصولات کشاورزی ایران به دیگر کشور‌ها را ۶ میلیون تن عنوان کرد و گفت: ارز آوری این صادرات برای کشور ۳ میلیارد و نهصد میلیون دلار است و کشاورزی ایران این پتانسیل را دارد تا صادرات بیشتر و متنوع‌تری به دیگر کشور‌ها داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره توقف صادرات محصولات سبزی و صیفی یه ویژه سیب و فلفل به روسیه گفت: به دلیل اینکه روسیه ۴ نوع سمی که در محصولات صادراتی ایران وجود دارد را تایید نمی‌کند، صادرات مدتی متوقف شده است، ولی با رایزنی‌های که با طرف روسی داشتیم قرار شده است تا هیاتی از این کشور برای بررسی و بازدید از مراکز تولیدصیفی، بسته بندی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفی ما به ایران سفر کنند و استاندارد‌های مورد نظرشان را اعلام کنند تا در صورت توافق صادرات این محصولات از سر گرفته شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه فقط سیب و فلفل‌دلمه‌ای به روسیه صادر نمی‌شود افزود: دیگر محصولات صیفی مثل خیار، گوجه و بادمجان منعی برای ورود به روسیه ندارند.

علایی مقدم گفت: کشاورزان با توصیه متخصصین از سموم استفاده کننده، چرا که بهره‌گیری از سموم کشاورزی غیر قابل اجتناب است و ۴۰ درصد امنیت غذایی دنیا وابسته به مبارزه درست با آفت‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه مشکل سیب‌زمینی‌های صادراتی ربطی به داشتن نیترات و سموم نداشته افزود: کشور‌های ترکمنستان و ازبکستان به دلیل اینکه نگران آلودگی نماتود موجود در خاک همراه سیب زمینی وارداتی بودند، خواستار قرنطینه این محصول شدند و بعد از مدتی هم به دلیل کمبود سیب زمینی در این کشورها، استاندارد مورد نظر خود را تغییر دادند.

علایی مقدم درباره برگشت محصولات کشاورزی وارداتی گفت: این یک موضوع عادی است و بسیاری از محصولات کشاورزی دیگر کشور‌ها نظیر ذرت‌های وارداتی به دلیل نداشتن استاندار‌های لازم برگشت می‌خورند.

.

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: شرکت‌های واردات و تولید سموم به بهانه ورود سم، مدیریت باغ‌های کشور را در دست گرفته اند و نقش دستگاه های حاکمیتی کم‌رنگ شده است....
No Thoughts on راه‌اندازی سامانه سماک برای نظارت بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>