جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   محصولات کشاورزی با مصرف انسانی باید تاییدیه سلامت دریافت کنند / پایش سلامت محصولات در سامانه سماک
23 بهمن 1400 , ساعت 18:45

محصولات کشاورزی با مصرف انسانی باید تاییدیه سلامت دریافت کنند / پایش سلامت محصولات در سامانه سماک

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: تا پایان دولت سیزدهم همه محصولات کشاورزی که برای مصارف انسانی مورد استفاده قرار می گیرد باید پرونده سلامت بهداشتی از بسترهای تولید تا مکان های مصرف داشته باشند.

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: تا پایان دولت سیزدهم همه محصولات کشاورزی که برای مصارف انسانی مورد استفاده قرار می گیرد باید پرونده سلامت بهداشتی از بسترهای تولید تا مکان های مصرف داشته باشند.

شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره زمان اعمال سامانه سماک برای محصولات کشاورزی و پایش سلامت و صدور مجوز برای عرضه داخلی آنها اظهار داشت: معتقدیم که انجام پایش بر روی محصولات کشاورزی داخلی از طریق سماک، واجب تر از محصولات صادراتی است اما برای اینکه بازارهای صادراتی را از دست ندهیم مجبور به این شدیم که در ابتدا برای بازار خارجی اعمال کنیم.

وی افزود: رقبای ایران در صادرات محصولات کشاورزی، کارشکنی هایی دارند، به همین منظور برای رفع موانع صادراتی، در فاز اول از کشاورزان پیشرو دعوت شده که محصولات خود را در سامانه سماک مورد پایش قرار دهند.

رئیس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: بخش کشاورزی ما ۴ و نیم میلیون بهره بردار دارد که ۷۵ درصد آنها سواد کمتر از دیپلم دارند؛ از طرفی اراضی کشاورزی کشور خرد است به همین دلیل، در ابتدا محصولات صادراتی را به این سامانه بردیم.

وی تصریح کرد: این اقدام به معنی آن نیست که تولیداتی که در داخل کشور عرضه می شوند برای ما مورد اهمیت نیست، اما در ابتدا از محیط های بسته و حفاظت شده مانند گلخانه شروع کردیم تا به بسترهای محیط باز، تعمیم دهیم و سامانه آسیب شناسی شود.

علایی مقدم در پاسخ به اینکه به طور مشخص، چه زمانی را می توانید به مردم وعده دهید که محصولات کشاورزی داخلی نیز در سامانه سماک، قبل از عرضه به بازار مورد پایش سلامت قرار گیرند گفت: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت قبل از عرضه محصولات کشاورزی به بازار اقدام به رصد و پایش می‌کند اما برای اینکه در این سامانه سماک(سامانه تأیید سلامت محصولات کشاورزی) نیز مورد پایش قرار گیرند نیاز به بررسی عملکرد این سامانه برای محصولات صادراتی است که قبل از نیمه ۱۴۰۱ نتایج آن مشخص می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا در دولت سیزدهم کلیه محصولات تولیدی در کشور تحت پایش سلامت سامانه سماک قرار می گیرند اظهار داشت: محصولاتی که سازمان غذا و دارو استاندارد های آن ها را مورد بررسی قرار می‌دهد ما نیز اقدام به پایش سلامت آن در سامانه سماک خواهیم کرد و ضرورتی ندارد که تمام محصولات کشاورزی مانند محصولاتی که تبدیل می‌شوند یا برای خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرند را مورد پایش قرار دهیم.

وی افزود: محصولاتی که تبدیل می شوند یا برای خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرند نیز البته باید کنترل شود اما حساسیت ما بر روی غذاهایی است که به طور مستقیم برای غذای انسان، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول در واکنش به اینکه از صحبت های شما می‌توان نتیجه گرفت که تا پایان دولت سیزدهم کلیه محصولات کشاورزی که به طور مستقیم مورد استفاده انسان قرار می‌گیرد، قبل از عرضه در بازار مورد تایید سامانه سماک قرار می‌گیرند گفت: تا پایان دولت سیزدهم همه محصولات کشاورزی که برای مصارف انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید پرونده سلامت بهداشتی از بسترهای تولید تا مکان های مصرف داشته باشند.

وی افزود: تحقق این امر، آمارهای دقیقی نیز در اختیار مسولان قرار می‌دهد که مبنای برنامه ریزی ها قرار گیرد.

وی در پاسخ به اینکه این وعده تا پایان دولت سیزدهم محقق می‌شود و برای تحقق آن برنامه ریزی شده است یا صرفا جزو اهداف تعیین شده به حساب می‌آید گفت: امیداریم که این طرح مهم در دولت سیزدهم به نتیجه برسد و کار نشدنی نیست؛ اما باید حمایت های مالی و بسترهای قانونی آن نیز فراهم شود.

علایی مقدم گفت: هر زمانی اطلاعات کشاورزان ما مانند سیستم بانکی، ثبت مبنایی شود، می‌توانیم با برنامه‌ریزهای تولیدی، صادراتی و الگوی کشت توفیقات جدی به دست آوریم.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on محصولات کشاورزی با مصرف انسانی باید تاییدیه سلامت دریافت کنند / پایش سلامت محصولات در سامانه سماک

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>