جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   تاکید بر لزوم الکترونیکی شدن نسخه نویسی گیاه پزشکی
28 بهمن 1400 , ساعت 10:31

تاکید بر لزوم الکترونیکی شدن نسخه نویسی گیاه پزشکی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در جلسه شورای مدیران: الکترونیکی شدن نسخه نویسی گیاهپزشکی انقلابی در مصرف بهینه سم و جلوگیری از قاچاق سموم پدید می آورد.

جلسه شورای مدیران سازمان حفظ نباتات کشور با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در سالن غدیر سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد.

دکتر علائی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، ضمن اشاره به نظام صدور مجوز و پروانه واحدهای گیاه‌پزشکی که در سال ۱۳۹۴ توسط وزیر وقت جهادکشاورزی ابلاغ شده است، که با پیشنهاد سازمان حفظ نباتات کشور تنها مرجع قابل استناد برای صدور مجوز فعالیت‌های گیاه‌پزشکی است تاکید کرد: با تعامل سازنده و مستمر این دو سازمان و رعایت کامل سیاستها و برنامه های ابلاغی می توان به اهداف تعیین شده دست یافت.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه یکی از الزامات رویکرد جدید صادرات محصولات کشاورزی و دستیابی به محصول کشاورزی سالم، سامان دهی مصرف سموم در تولید محصولات زراعی و باغی است اظهار داشت: مثبت شدن تراز تجاری منوط به فعالیت سازمان حفظ نباتات در بحث سلامت غذاست که یکی از الزامات آن نسخه نویسی گیاهپزشکی الکترونیک است.

وی در ادامه گفت: سلامت غذایی کشور در گرو استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی و مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌های گیاهی است و در این بین نقش گیاهپزشکان با توصیه و عرضه آفت‌کش‌های نباتی به صورت فنی بسیار حایز اهمیت است.

دکتر علائی مقدم ضمن اشاره بر مهندسی سازی فرآیند توزیع و مصرف سموم و نسخه نویسی الکترونیکی، تصریح کرد: الکترونیکی شدن نسخه نویسی گیاهپزشکی انقلابی در مصرف بهینه سم و جلوگیری از قاچاق سموم پدید می آورد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص نسخه نویسی گیاهپزشکی تاکید کرد که یک گیاهپزشک باید نسخه گیاهپزشکی صادر کند، افزود: نسخه نویسی گیاهپزشکی نباید محدود به کلینیک های گیاهپزشکی شود و هر گیاهپزشک که داری شماره نظام مهندسی است در هر مکان و شرایط باید بتواند نسخه گیاهپزشکی صادر کند.

دکتر علائی مقدم رویکرد و خیزش ممنوعیت ارائه سم به بهره بردار بدون نسخه گیاهپزشکی را در خارج شدن سموم غیر مجاز از شبکه توزیع سموم موثر دانست و افزود: با اطلاع رسانی های بموقع و آموزش این مبحث باید فرهنگ سازی شود .

در ادامه دکتر رمضان نژاد رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه سازمان حفظ نباتات نهادی بین المللی و حاکمیتی است و سیاست گذار و برنامه ریز درخصوص واحدهای گیاهپزشکی است گفت: نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان بازوی توانمند سازمان حفظ نباتات در مجموعه جهاد کشاورزی است که با رعایت سیاست ها، برنامه ها، دستورالعمل ها و سایر ضوابط و مقررات فنی، ابلاغی سازمان حفظ نباتات و نظارت بر عملکرد واحدهای گیاهپزشکی و …. یاری گر سازمان حفظ نباتات است.

وی افزود : آمادگی کامل برای همراهی سازمان حفظ نباتات کشور در بحث شناسه دار کردن محصولات کشاورزی را داریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی کشور با بیان این مسئله که نظام مند کردن فرآیند تولید محصولات کشاورزی با هدف بالا بردن ضریب امنیت غذایی از رسالت های مهم سازمان نظام مهندسی کشاورزی می باشد گفت: یکی از ساز وکارهای فراهم نمودن امنیت غذایی، نظام مند کردن نسخه ‌نویسی الکترونیکی است.

رمضان نژاد در ادامه گفت: با اجرای نسخه نویسی الکترونیکی مصرف سموم کشاورزی هدفمند و بصورت کارشناسی توسط کلینیک‌های تخصصی گیاه پزشکی تجویز می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی کشور در پایان بر هم افزایی کارکرد دو سازمان تاکید کرد و گفت خواستار تشکیل جلسات کارشناسی مستمر در بررسی سامانه نسخه نویسی الکترونیکی و رفع نقایص آن، بین دو سازمان هستیم .

مطالب مرتبط

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی با اعلام اینکه روش تولید برنج سالم ایرانی بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی در همه استان های شمالی کشور توسعه می یابد، از تعمیم این روش ...
این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری میان سازمان‌های انرژی اتمی ایران و حفظ نباتات کشور و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی با هدف تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و ...
جلسه شورای راهبردی تحقیقات سلامت محصولات کشاورزی با هدف احصاء اولویت های تحقیقاتی در حوزه سلامت محصولات کشاورزی با حضور رئیس، معاونین و مدیران سازمان حفظ نباتات کشور، معاون پژوهشی و فناوری سازمان ...
No Thoughts on تاکید بر لزوم الکترونیکی شدن نسخه نویسی گیاه پزشکی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>