حدود ۳۰۰ هکتار از مزارع گندم بانه در مبارزه با سن سمپاشی شد

سن غلات

چاپ

جعفر قادر زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ضرورت مبارزه با این نوع سن در مزارع شهرستان گفت: با توجه به اینکه کشاورزان اراضی شیب دار و کم بازده را شخم می زنند و گندم می کارند و سبب به وجود آمدن تغییرات در اکوسیستم می شوند، در نتیجه چرخه سن را دچار تغییر و تحول کرده اند و این سن به وسیله گندم تغذیه کرده و رشد می کند.
وی گفت: با توجه به رشد این نوع سن در شهرستان بانه در سال جاری سن مادر طغیان کرده است.
مدیر جهاد کشاورزی بانه به سن مبارزه با پوره اشاره کرد و افزود: سن مادر زمانی که وارد مزارع می شوند تخم ریزی می کنند این تخم ها رشد می کنند و در خوشه گندم ظاهر می شوند.
او اظهار داشت: تاکنون در مبارزه با سن پوره ۷۳ هکتار تحت پوشش قرار گرفته است که پیش بینی شده بیش از ۷۰۰ هکتار مبارزه با سن پوره در سطح شهرستان انجام شود.
این مسوول افزود: در مزارع نازک برگ ۶۵ هکتار مبارزه با سن پوره انجام شده است که هشت هکتار دیم و ۵۷ هکتار آن آبی بوده است.
وی بابیان اینکه در سال جاری میزان بارندگی در شهرستان بانه نسبت به سالهای قبل افزایش قابل ملاحظه ای داشت، گفت: رطوبت زمینه را برای ایجاد بیماری های قارچی فراهم می کند در سال هایی که میزان بارندگی بیش از حد معمولی باشد بیمارهای قارچی گسترش می یابد.
سن مادر نوعی سن است که زمستان از کوهستان های دور وارد مزارع می شود و جوانه مرکزی گندم را می خورد و عملکرد آن را کاهش داده و خوشه گندم تشکیل نمی شود این نوع سن که از سال های گذشته در منطقه وجود نداشته و با آن مبارزه نشده متاسفانه این نوع سن در سال جاری طغیان کرده است.
بانه در ۲۴۲ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.