تولید ۲۸ هزار تن آفت کش در کشور / راه اندازی سامانه مانیتورینگ نهال از اسفند ماه

علایی مقدم

چاپ

رییس سازمان حفظ نباتات کشور، از تولید ۲۸ هزار تن انواع سموم و آفت کش‌ها توسط کارخانجات داخلی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر شاهپور علایی‌مقدم درباره میزان تولید و نیاز کشور به سموم و آفت‌کش‌ها گفت: سالانه ۳۵ هزار تن نیاز کشور به انواع سموم و آفت‌کش‌هاست که از این مقدار ۷ هزار تن سم آماده وارد و ۲۸ هزار تن نیز به صورت فرموله شده توسط کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۸۰ کارخانه و کارگاه تولید سم در کشور افزود: ۹۸ درصد وابستگی کشور به ماده موثره سموم، از خارج تهیه می‌شود.

علایی‌مقدم تصریح کرد: نظارت سازمان حفظ نباتات در طول برنامه ششم توسعه، موجب شد تا ۲۸ هزار تن سموم براساس استانداردها، تاییدیه و گواهی موسسه تحقیقات گیاهی کشور، تولید شود که این دستاورد بزرگی، برای سازمان حفظ نباتات کشور است.

.

راه‌اندازی سامانه‌های مانیتورینگ نهال و سامانه سماک از اسفند ماه

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، از راه اندازی “سامانه‌های مانیتورینگ نهال و سامانه سماک ” از اسفند ماه در کشور خبر داد.

علایی مقدم گفت: سالانه در کشور بیش از ۱۰۰ میلیون نهال تولید می‌شود که تنها ۵۰ درصد این نهال‌ها تحت نظارت سازمان نباتات است.

وی اضافه کرد: طبق قانون، سازمان حفظ نباتات، مسئول نظارت بر جابجایی هرگونه اندام گیاهی و به ویژه نهال است در حالی که تعداد نهالستان‌ها و باغ مادری تولید نهال در کشور کم است، با این وجود نظارت مشخصی بر تولید و توزیع آن وجود ندارد، اما با راه‌اندازی سامانه مانیتورینگ نهال، می‌توان از انتشار بیشتر آفات، بیماری و تولید نهال‌های نامرغوب جلوگیری کرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین با اشاره به راه‌اندازی و آغاز فعالیت سامانه سماک با هدف تولید محصولات سالم و صادراتی گفت: از اسفند ماه این سامانه فعالیت خود را آغاز کرده و در اولویت نخست برای صادرات به روسیه و دیگر مقاصد صادراتی، بستر‌های تولید و صادرات فراهم شده است.