جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   صادرات فلفل دلمه ای به روسیه از 14 اسفند دوباره آغاز می شود + فیلم
12 اسفند 1400 , ساعت 22:32

صادرات فلفل دلمه ای به روسیه از ۱۴ اسفند دوباره آغاز می شود + فیلم

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد: از روز شنبه ۱۴ اسفند ماه سال جاری صادرات فلفل دلمه ای به کشور روسیه از سر گرفته می شود .

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد: از روز شنبه ۱۴ اسفند ماه سال جاری صادرات فلفل دلمه ای به کشور روسیه از سر گرفته می شود .

شاهپور علائی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص دلیل ممنوعیت صادرات فلفل دلمه ای به کشور روسیه اظهار داشت: در یک اقدام غیرمترقبه سازمان نظارت بر حقوق مصرف کنندگان روسیه بدون اطلاع قبلی و اعلام به وزارتخانه های جهادکشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از هشتم آذرماه سال جاری صادرات فلفل به روسیه ممنوع شد . براساس اظهار نظر این سازمان چهار نوع سم در تولید فلفل دلمه ای به مصرف رسیده که این سموم در کشور روسیه ثبت نشده است، در حالی که قبل از این و طی سال های گذشته در محصولات صادراتی به روسیه از همین سموم استفاده می شد، بنابراین اگر قرار بود محدودیت و ممنوعیتی اتفاق بیفتد باید قبل از این اعلام می شد تا این موضوع رخ ندهد.

دکتر علائی مقدم اقدامات صورت گرفته در جهت رفع ممنوعیت صادرات محصولات به کشور روسیه را برشمرد و گفت: پیگیر مکاتبات و مراوداتی با این سازمان شدیم و برای استفاده ایمن از آفتکش ها در این سازمان تفاهم نامه ای را برای اولین بار منعقد شد که بعد از عملیاتی شدن بحث باقی مانده آفتکش ها و نوع آن اجرایی می شود.

آخرین لیست سموم مجاز و استاندارد و همچنین میزان باقی مانده سموم کشور روسیه را گرفتیم و با ابلاغ به استان ها تلاش کرده ایم که هماهنگی بین اتحادیه های تولیدکنندگان و صادرکنندگان، این موارد با تولیدکنندگان هماهنگ شود.

وی ادامه داد: طبق پروتکل های جدید در صادرات محصولات، رویکرد از حالت محصول محور به بستر محور تبدیل شده است. در این رویکرد بستر های تولید شناسه دار می شوند وتمام روند کاشت، داشت و برداشت محصول، انباری‌داری، بسته بندی، لیبل زنی تا صادرات محصولات کشاورزی تحت نظر سامانه سماک صورت می‌گیرد که سامانه‌های وزارت بهداشت نیز به آن متصل شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: از اول اسفند استفاده از این سامانه ملاک کار قرار می‌گیرد و هیچ محصول تولیدی و صادراتی از جمله سبزی و صیفی و دیگر تولیدات کشاورزی بدون تاییدیه این سامانه امکان عرضه و صادرات را نخواهد داشت.

وی درباره سفر هیئت روسی به کشورمان و بازدید از مراکز آزمایشگاهها و گلخانه‌های کشورمان گفت : پس از مشکلات بوجود آمده در ارسال محموله های فلفل دلمه ای به کشور روسیه ، مدیران و کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور به همراه برخی از مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی و کارشناسان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ۵ جلسه وبیناری با هیات روسی برگزار کرد. همچنین در جلسه ای با حضور معاونت باغبانی جهادکشاورزی، سازمان حفظ نباتات ایران و سرویس فدرال روسیه و مسئولان حفظ نباتات این کشور برگزار شد مقرر گردید در نخستین فرصت، گلخانه‌ها و بسترهای تولید محصولات کشاورزی ایران مورد بازدید طرف روسی قرار گیرد و طرف روسی در این وبینار قول داد که پس از بازدید از بسترهای تولید همه محدودیت‌های صادراتی ایران ناشی از تغییر شیوه نامه‌های سموم را از میان بردارد.

علایی مقدم ادامه داد: هیئت کارشناسی فدراسیون روسیه از سوم تا ششم اسفند ماه به ایران سفر کرد و از بسترهای تولید در استان تهران ،مازندران ،آذربایجان شرقی و اصفهان بازدید کردند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور، رفع موانع صادرات به کشور روسیه را یک دستاورد اعلام کرد و گفت: این دستاورد با انجام یک کار تیمی بین وزارت جهاد کشاورزی وزارت امور خارجه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و هماهنگی های به عمل آمده انجام شد و ممنوعیت صادرات فلفل دلمه ای به کشور روسیه حذف شد

وی ادامه داد: در جریان بازدید هیات روسی نمونه برداری ها انجام داد و همه موارد در خواست شده مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت بر سلامت بسترهای تولید اعلام شد. در این بازدید ام آر ال رعایت شده و این یک نوید بسیار خوبی برای رونق اقتصادی و صادرات کشورمان محسوب می شود .

علایی مقدم با اعلام اینکه محصولات کشاورزی ایران از سلامت برخوردار هستند گفت: سلامت محصولات کشاورزی در این بازدید مورد تایید قرار گرفت و از روز شنبه ۱۴ اسفند ماه سال جاری صادرات فلفل دلمه ای به کشور روسیه از سر گرفته می شود .

.

.

توضیحات تکمیلی معاون وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص از سرگیری صادرات فلفل دلمه ای به روسیه

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
No Thoughts on صادرات فلفل دلمه ای به روسیه از ۱۴ اسفند دوباره آغاز می شود + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>