پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   ممنوعیت مصرف حشره کش کلرپیریفوس از 1403
26 اسفند 1400 , ساعت 13:15

ممنوعیت مصرف حشره کش کلرپیریفوس از ۱۴۰۳

در سال‌های گذشته باقیمانده این آفت کش از موانع صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور به کشورهای مختلف بویژه اتحادیه اروپا بوده است.

سید جواد نوروزیان، مدیرکل دفتر آفت کش های سازمان حفظ نباتات کشور در نامه ای به انجمن های تولید کنندگان و واردکنندگان سموم کشور از ممنوعیت تدارک و مصرف آفت کش کلرپیریفوس (دورسبان) در کشور خبر داد.

بر طبق این نامه و بر اساس تصمیم هیات نظارت بر سموم کشور، تدارک و مصرف این آفت کش به ترتیب از ابتدای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۳ ممنوع خواهد بود و ترخیص سفارش های آفت کش انجام شده تا ابتدای سال ۱۴۰۱ از گمرک، حداکثر تا پایان شهریور ۱۴۰۱ بلامانع خواهد بود. 

کلرپیریفوس از آفت کش های پرمصرف با طیف اثر وسیع در کنترل انواع آفات (کشاورزی و غیرکشاورزی) است که در بیش از یکصد کشور دنیا به ثبت رسیده است. مصرف کشاورزی و خانگی این آفت کش به دلیل نگرانی ها در باره اثرات مزمن مخرب آن بر سلامتی انسان در تعداد زیادی از کشورهای دنیا ازجمله اتحادیه اروپا، انگلستان، کانادا و ایالات متحده ممنوع شده است.

در تحقیقات متعدد پزشکی، اثرات مزمن زیانبار این حشره کش بر سلامت انسان به ویژه در نوزادان و کودکان از جمله کاهش وزن نوزادان، آسیب های نورولوژیکی و مغزی (کاهش کورتکس مغز) و به دنبال آن کاهش هوش و ایجاد اوتیسم و عقب ماندگی ذهنی و دیگر مشکلات رشدی در کودکان و ایجاد بیماری های خودایمنی به اثبات رسیده است.

در سال‌های گذشته باقیمانده این آفت کش از موانع صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور به کشورهای مختلف بویژه اتحادیه اروپا بوده است.

مطالب مرتبط

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی با اعلام اینکه روش تولید برنج سالم ایرانی بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی در همه استان های شمالی کشور توسعه می یابد، از تعمیم این روش ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
کشاورزان گلستانی از عملکرد نامناسب سموم در مزارع گلایه دارند . به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان کشاورزان گلستانی از عملکرد نامناسب سموم در مزارع گلایه دارند و خواستار توجه ...
آفت کش ها نه تنها برای حشرات مضر کشنده هستند، بلکه ممکن است به مهم ترین گرده افشان های طبیعت نیز آسیب برسانند. خوشبختانه، یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک درمان ...
No Thoughts on ممنوعیت مصرف حشره کش کلرپیریفوس از ۱۴۰۳

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>