کارگاه آموزشی مبارزه با مگس مدیترانه‌ای در مهریز و شاهدیه

آفتی که حریف می طلبد اما نه فقط در باغ

چاپ

یک دوره کارگاه آموزشی و ترویجی مدیریت کنترل خسارت آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در مهریز و شاهدیه برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهریز گفت: جمعی از باغداران و کشاورزان مهریزی با شرکت در یک کارگاه آموزشی که در روستای خورمیز برگزار شد آموزش‌های لازم درزمینه مبارزه با مگس مدیترانه‌ای را فرا گرفتند.

شفیعی افزود: شرکت کنندگان با شکل شناسی، سیکل زندگی، شناسائی انواع تله ردیاب، روش ردیابی، نصب تله، مواد و سموم مورد نیاز و روش طعمه پاشی آشنا شدند.

شفیعی تصریح کرد:هدف از برگزاری کارگاه آشنایی کشاورزان و باغداران با دو آفت کرم گلوگاه و مگس مدیترانه‌ای بود.

وی گفت:آفت مگس مدیترانه‌ای بیشتر به محصول هلو، زردآلود، گوجه، سیب، آلو، توت، به، انگور، خرمالو، انار، انجیر، مرکبات و بعضی از انواع گیاهان زراعی یک ساله حمله می‌کند که با توجه به گسترده بودن حجم خسارت به طاعون گیاهی مشهور است و این آفت مهم‌ترین آفت درختان میوه در جهان است که می‌تواند در طول یک سال ۱۲ نسل از خود را تولید کند.

در ادامه فرماندار شهرستان مهریز بر مشارکت و همراهی همگانی باغداران تاکید کرد و اظهار داشت: آگاهی مردم و کشاورزان از نحوه پیشگیری و کنترل آفات به خصوص مگس مدیترانه‌ای در شهرستان نقش مهمی در کمک به کشاورزی و حفظ باغات دارد.

فرماندار مهریز اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان در خصوص نحوه مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای را در این شهرستان ضروری دانست و خواستار توجه ویژه جهاد کشاورزی در این امر شد.

وی افزود: مشارکت فعال جامعه هدف نقش مهمی در کنترل مگس مدیترانه‌ای دارد و اگر این آفت گسترش پیدا کند غیرقابل کنترل و خسارت زیادی به بار می‌آورد.

مسئول جهاد کشاورزی در شاهدیه نیز گفت: ۱۳ ایستگاه پیش آگاهی برای بیش از ۵۰۰ هکتار از باغات شهر شاهدیه دیده شده است.

جاودان افزود: سموم و مواد لازم برای مبارزه با مگس مدیترانه ای بصورت نیمه یارانه ای موجود است.