جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کردستان, گزارش های ویدئویی  »   طغیان آفت جوانه خوار تهدیدی برای جنگل‌های بلوط زاگرس + فیلم
8 تیر 1401 , ساعت 15:50

طغیان آفت جوانه خوار تهدیدی برای جنگل‌های بلوط زاگرس + فیلم

تغییرات آب و هوایی و دستکاری انسان در طبیعت موجب طغیان حشره جوانه خوار درختان بلوط شده و این آفت به تهدیدی جدی برای جنگل‌های زاگرس تبدیل شده است.

تغییرات آب و هوایی و دستکاری انسان در طبیعت موجب طغیان حشره جوانه خوار درختان بلوط شده و این آفت به تهدیدی جدی برای جنگل‌های زاگرس تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه امسال علاوه بر خشکسالی و کاهش بارندگی ها، آفت جوانه خوار بلوط تهدیدی در کمین درختان بلوط جنگل‌های زاگرس است گفت: جنگل‌های بلوط زاگرس به لحاظ حفاظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی و ظرفیت‌های اکوتوریستی دارای اهمیت منحصر به فردی هستند و حفاظت از آن‌ها در برابر بیماری‌ها و آفات به ویژه آفت جوانه خوار بلوط امری ضروری است.

تقی شعبانیان افزود: در چند سال اخیر به هم خوردن اکوسیستم، دستکاری طبیعت، تغییر اقلیم، کمبود بارش‌ها و سرمای زمستان و یخبندان و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت، باعث طغیان آفت جوانه خوار بلوط در جنگل‌های زاگرس شده است و همین امر موجب شده که درختان بلوط زاگرس در معرض نابودی قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر گونه‌های مختلف بلوط در جنگل‌های زاگرس مورد حمله این آفت قرار گرفته است گفت: طغیان این حشره باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی و حتی مرگ و میر درختان می‌شود.

شعبانیان افزود: یکی از عواملی که می‌تواند باعث کنترل مؤثر آفت جوانه خوار بلوط در کوتاه مدت شود نوعی محلول BT است که توانسته تا ۸۰ درصد این آفت را کنترل کند.

جنگل‌های زاگرس گنجینه ارزشمندی است که متاسفانه در ۳ دهه گذشته عواملی از جمله آفات و بیماری‌ها، تغییر اقلیم، خشکسالی‌های پی در پی، قاچاق چوب و بهره‌برداری‌های بی‌رویه جنگل‌نشینان موجب کاهش تراکم و نابودی این جنگل‌ها شده است.

حشره جوانه خوار که زمانی یکی از حشرات مفید درختان بلوط بود، امروزه با تغییرات آب و هوایی و دستکاری انسانی به یک آفت و تهدید برای جنگل های زاگرس تبدیل شده است.

.

مطالب مرتبط

بلوط یکی از گونه های اصیل و بومی ایران است که در جنگلهای زاگرس در عرصه خوزستان می روید ولی چندسالی است که هجوم آفات این درخت ها را تهدید می ...
همزمان با ایام بهار، کار مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس در جنگل‌های بلوط استان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ خان محمدیان معاون حفاظت جنگل ...
معاون جنگل سازمان منابع طبیعی ­گفت: ­عمده آفات ­در جنگل‌های زاگرس،­­ جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که با محلول پاشی غیرشیمیایی مبارزه با آن‌ها را شروع کردیم. ­به ...
مبارزه با کرم آفت جوانه خوار بلوط در سطح دو هزار هکتار از جنگلهای لرستان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیر منابع طبیعی و آبخیز ...
No Thoughts on طغیان آفت جوانه خوار تهدیدی برای جنگل‌های بلوط زاگرس + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>