پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   ۵۹۰ هزار هکتار مبارزه با بیماری‌های گندم انجام شد / اجرای مدل پیش آگاهی مانع از فراگیر شدن زنگ زرد شد
13 تیر 1401 , ساعت 12:31

۵۹۰ هزار هکتار مبارزه با بیماری‌های گندم انجام شد / اجرای مدل پیش آگاهی مانع از فراگیر شدن زنگ زرد شد

در سال زراعی جاری در سطح ۵۹۰ هزار هکتار از اراضی با بیماری‌های گندم مبارزه شیمیایی شد.

در سال زراعی جاری در سطح ۵۹۰ هزار هکتار از اراضی با بیماری‌های گندم مبارزه شیمیایی شد.

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این مطلب گفت: از ۵۹۰ هزار هکتار مبارزه با بیماری‌های گندم، نزدیک به ۲۶۰ هزار هکتار با بیماری فوزاریوم خوشه گندم و بیش از ۷۰ هزار هکتار با بیماری زنگ زرد صورت گرفته است.

اکبر آهنگران سطح مبازره با بیماری‌های گندم در سال زراعی گذشته را ۵۲۲ هزار هکتار عنوان کرد.

وی افزود: در سال زراعی جاری سطح مبارزه با بیماری فوزاریوم خوشه گندم نسبت به سال گذشته به دلیل فراهم بودن شرایط، دو برابر افزایش یافت و به ۲۶۰ هزار هکتار رسید.

آهنگران خاطرنشان کرد که در سال زراعی گذشته در سطح ۱۲۵ هزار هکتار با بیماری فوزاریوم خوشه گندم مبارزه صورت گرفت.

.

اجرای مدل پیش آگاهی مانع از فراگیر شدن زنگ زرد شد

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: امسال سطح مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم نسبت به سال پیش کمتر بود، زیرا شرایط برای بروز این بیماری مساعد نبود و از این رو در برخی مناطق این بیماری به صورت لکه‌ای بروز کرد که سریع و به موقع با آن مبارزه شد.

وی، سطح مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم را در سال زراعی گذشته نزدیک به ۲۰۰ هزار هکتار عنوان کرد.

آهنگران در همین حال اجرای “مدل پیش آگاهی رخداد زنگ زرد گندم” را از دیگر دلایل فراگیر نشدن این بیماری در گندم‌زارهای کشور دانست و گفت: در این مدل که توسط کارشناسان سازمان حفظ نباتات طراحی شده، فاکتورهای موثر بر بروز رخداد بیماری زنگ زرد گندم به سامانه جامع پایش عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات کشور داده شده و براساس داده‌های هواشناسی که روی این سامانه به صورت آنلاین دریافت می‌شود، بروز بیماری در قالب این مدل در مناطق مختلف کشور به صورت اتوماتیک سنجیده و سامانه به مدیران و کارشناسان حفظ نباتات در مناطق مختلف در صورت لزوم هشدار می‌دهد و از این رو کانون کوبی اولیه با دقت و به موقع انجام می‌شود.

وی بیماری زنگ زرد، فوزاریوم خوشه‌های گندم، سفیدک پودری گندم، سپتوریوز برگی و لکه خرمایی را از بیماری‌های مهم گندم برشمرد.

آهنگران در مورد بیماری‌های کلزا نیز اعلام کرد: در سال زراعی جاری در سطح ۶۰ هزار هکتار یا بیماری های کلزا مبارزه شد.

وی با بیان این که امسال نزدیک به ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت کلزا رفت، گفت: فوما و اسکلروتینیا دو بیماری مهم کلزا هستند.

مطالب مرتبط

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کردکوی از بروز بیماری اسکلروتینا در مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: کشاورزان به محض مشاهده بیماری اسکلروتینا در مزارع اقدامات لازم را انجام دهند. سیدرضا ...
No Thoughts on ۵۹۰ هزار هکتار مبارزه با بیماری‌های گندم انجام شد / اجرای مدل پیش آگاهی مانع از فراگیر شدن زنگ زرد شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>