جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   آغاز عملیات میدانی نجات جنگلهای بلوط زاگرس + فیلم
17 تیر 1401 , ساعت 12:34

آغاز عملیات میدانی نجات جنگلهای بلوط زاگرس + فیلم

عملیات مبارزه با آفات بلوط در جنگل‌های آسیب دیده کهگیلویه و بویراحمد از امروز آغاز شد.

عملیات مبارزه با آفات بلوط در جنگل‌های آسیب دیده کهگیلویه و بویراحمد از امروز آغاز شد.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در بازدید از جنگل‌های آفت زده کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمیته بحران مقابله با آفات بلوط با همکاری دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها زاگرس نشین تشکیل شده است.

عباس علی نوبخت افزود: این کمیته‌ها موظف اند راهکاره‌ها و شیوه‌های علمی کمیته گیاه پزشکی سازمان منابع طبیعی را اعمال کنند.

وی جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد را کانون بحران هجوم افت‌ها اعلام کرد و ادامه داد: ۶۳ هزار هکتار از پهنه ۷۴ هزار هکتاری آلوده به دو آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط در استان کهگیلویه و بویر احمد است.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: ۲ میلیارد تومان اعتبار برای آغاز عملیات محلول پاشی به استان پرداخت شده و بر اساس برنامه با انجام گام به گام عملیات اعتبار مورد نیاز پرداخت می‌شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در شرایط فعلی تنها راه مبارزه سریع با این آفت محلول پاشی است که از امروز در ۶۳ هزار هکتار از جنگل‌های مناطق سردسیری و گرمسیری این استان به ویژه مناطق بحرانی آفت زده آغاز شده است.

نوبخت عنوان کرد: ۲۸ هزار هکتار از این جنگل‌ها در مناطق گرمسیری باشت، کهگیلویه و بهمئی و ۳۵ هزار هکتار در مناطق سردسیری دنا و بویراحمد دچار آفت کرم و پروانه جوانه خوار بلوط شده است.
وی ادامه داد: برای محلول‌پاشی و مبارزه با آفت درختان بلوط ۴۰ میلیارد تومان تامین شده است که برای مبارزه و محلول‌پاشی درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
نوبخت تاکید کرد: قرار است ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیز از محل مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت به این امر مهم اختصاص یابد.

.

حشره جوانه خوار و برگخوار که زمانی یکی از حشرات بومی کم اهمیت درختان بلوط بود، امروزه با تغییرات آب و هوایی و دستکاری های انسانی به یک آفت و تهدید برای جنگل های زاگرس تبدیل شده است.

پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از برگ می‌کند و همین باعث می‌شود بسیاری از مردم با گمان بر خشکیدگی درخت، به قطع آن در عرصه اقدام کنند.

.

مطالب مرتبط

بلوط یکی از گونه های اصیل و بومی ایران است که در جنگلهای زاگرس در عرصه خوزستان می روید ولی چندسالی است که هجوم آفات این درخت ها را تهدید می ...
همزمان با ایام بهار، کار مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس در جنگل‌های بلوط استان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ خان محمدیان معاون حفاظت جنگل ...
معاون جنگل سازمان منابع طبیعی ­گفت: ­عمده آفات ­در جنگل‌های زاگرس،­­ جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که با محلول پاشی غیرشیمیایی مبارزه با آن‌ها را شروع کردیم. ­به ...
مبارزه با کرم آفت جوانه خوار بلوط در سطح دو هزار هکتار از جنگلهای لرستان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیر منابع طبیعی و آبخیز ...
No Thoughts on آغاز عملیات میدانی نجات جنگلهای بلوط زاگرس + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>