پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خوزستان  »   طغیان آفت برگ خوار در جنگل های زاگرس جنوبی در خوزستان
18 تیر 1401 , ساعت 16:07

طغیان آفت برگ خوار در جنگل های زاگرس جنوبی در خوزستان

در حال حاضر در سطح ۹ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در محدوده خوزستان محلول‌پاشی برای مبارزه با آفت پروانه برگخوار سفید بلوط در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در خصوص ریزش آفت پروانه برگخوار سفید بلوط گفت: این آفت تقریبا در همه جنگل‌های زاگرس جنوبی طغیان کرده و مشاهده می‌شود.

سید محمد تقی سجادی افزود: از سال گذشته علی رغم اینکه طغیان این آفات به اندازه شرایط فعلی نبود، اعتباراتی برای مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگل‌های زاگرس در خوزستان در نظر گرفته شد تا کار مبارزه با آفات در جنگل‌های زاگرس انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: توالی اکوسیستم و خشکسالی‌های چند سال اخیر از مهمترین عواملی است که باعث شده ریزش آفت پروانه برگخوار سفید بلوط در جنگل‌های زاگرس رخ دهد و شرایطی به وجود آورد که باعث نگرانی شود.

سجادی عنوان کرد: از حدود ۵ ماه گذشته کار مقابله با آفات در جنگل‌های زاگرس در محدوده خوزستان آغاز شده است و در اوایل امسال در ۹ هزار هکتار از جنگل‌ها کار مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط انجام شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سطح ۹ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در محدوده خوزستان مشغول محلول پاشی برای مبارزه با آفت پروانه برگخوار سفید بلوط هستیم. در حدود ۱۲ شهرستان استان که در محدوده حوزه جنگلی زاگرس قرار دارند، کار مبارزه با این آفت آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان عنوان کرد: اکیپ‌های پیش آگاهی اداره کل منابع طبیعی پس از بررسی‌های انجام شده در شهرستان‌های حوزه جنگلی زاگرس، کانون‌های ریزش آفت پروانه برگخوار سفید بلوط را شناسایی کردند و در حال حاضر کار محلول پاشی در این کانون‌ها برای مبارزه با این آفت در حال انجام است.

سجادی با بیان اینکه امیدواریم شرایط ریزش آفت پروانه برگ‌خوار سفید بلوط در جنگل‌های زاگرس کنترل شود، گفت: شدت این آفات در محدوده خوزستان به میزان استان کهگیلویه و بویر احمد نیست، زیرا مقابله با آفات از چند ماه پیش از ریزش آفات در جنگل‌های زاگرس در محدوده خوزستان آغاز شده بود، اما واقعیت این است که آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط در همه جنگل‌های زاگرس جنوبی وجود دارد.

وی ادامه داد: مبارزه با این آفت عمدتا در کانون‌های ریزش‌شده که امکان دسترسی و مقابله وجود دارد، انجام می‌شود، اما باید گفت که امکان اینکه همه مناطق را سمپاشی کرد وجود ندارد. همچنین در جنگل‌های زاگرس دسترسی به برخی از مناطق نیز بسیار دشوار است و کار مبارزه را سخت می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در خصوص اثرگذاری آفت پروانه برگخوار سفید بلوط بر جنگل‌های زاگرس ادامه داد: دوره مبارزه با این آفت در زمان شفیره و یا لارو است و این شفیره زمانی که تبدیل به پروانه بالغ می‌شود به جنگل‌ها خسارت وارد می‌کند. در زمانی که این آفت پروانه می‌شود، مبارزه به صورت سمپاشی با این آفت انجام می‌شود.

سجادی عنوان کرد: زمانی که جمعیت یک آفت از حدی مشخص بیشتر می‌شود باید با آن مقابله کرد تا جمعیت و زاد و ولد آفت کنترل شود. مسایل طبیعی و زیست محیطی، عامل به وجود آمدن این نوع آفات است و در زمانی که طغیان رخ می‌دهد باید کار مبارزه انجام شود و اکنون در خصوص آفت پروانه برگخوار سفید بلوط این مساله رخ داده است.

وی با اشاره به نظر متفاوت کارشناسان درباره طغیان آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط در جنگل‌های زاگرس گفت: عده‌ای از کارشناسان معتقد هستند که این طغیان از جمله طغیان‌هایی عادی است که در جنگل‌ها هر چند سال یکبار رخ می‌دهد تا جنگل به نوعی خود را جوانسازی کند. همچنین عده‌ای دیگر از کارشناسان معتقد هستند که این طغیان اثرات شدید تخریبی دارد که باعث از بین رفتن جنگل‌های زاگرس خواهد شد.

سجادی در پایان خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی به عنوان یک مجموعه اجرایی وظیفه دارد متناسب با ظرفیت، امکانات و توانایی‌ها در کانون‌هایی که جمعیت آفت از یک حد بیشتر شود با آفات مقابله کند و از ابتدای سال تاکنون در سطح حدود ۱۸ هزار هکتار کار مبارزه با آفات در کانون‌های آلوده انجام شده و این روند همچنان در حال انجام است.

مطالب مرتبط

بلوط یکی از گونه های اصیل و بومی ایران است که در جنگلهای زاگرس در عرصه خوزستان می روید ولی چندسالی است که هجوم آفات این درخت ها را تهدید می ...
همزمان با ایام بهار، کار مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس در جنگل‌های بلوط استان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ خان محمدیان معاون حفاظت جنگل ...
معاون جنگل سازمان منابع طبیعی ­گفت: ­عمده آفات ­در جنگل‌های زاگرس،­­ جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که با محلول پاشی غیرشیمیایی مبارزه با آن‌ها را شروع کردیم. ­به ...
مبارزه با کرم آفت جوانه خوار بلوط در سطح دو هزار هکتار از جنگلهای لرستان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیر منابع طبیعی و آبخیز ...
No Thoughts on طغیان آفت برگ خوار در جنگل های زاگرس جنوبی در خوزستان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>