پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, ایران, کهگیلویه و بویراحمد, گزارش های ویدئویی  »   همه در مقابل وضعیت کنونی زاگرس مقصر هستیم + فیلم
16 تیر 1401 , ساعت 7:13

همه در مقابل وضعیت کنونی زاگرس مقصر هستیم + فیلم

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: فقط پروانه برگ‌خوار زاگرس را تهدید نمی‌کند بلکه عملکرد ما نیز تهدید کننده این جنگل‌هاست.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: فقط پروانه برگ‌خوار زاگرس را تهدید نمی‌کند بلکه عملکرد ما نیز تهدید کننده این جنگل‌هاست.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشست ستاد بحران استان که در خصوص مبارزه با پروانه برگ خوار تشکیل شد گفت: همه ما در وضعیت کنونی جنگل‌های زاگرس مقصر هستیم، چون طبیعت را نشناختیم و از روی ناآگاهی و دخل و تصرف در طبیعت باعث بوجود آمدن وضعیت موجود شدیم.

نوبخت با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های با تراکم بالای درختان بلوط است؛ افزود: با پیگیری مسئولان استان و دستور وزیر جهاد کشاورزی باید با روش‌های کارشناسی شده برای مبارزه با این آفت اقدام کنیم.

وی به استفاده از محلول برای مبارزه با آفات برگ خوار بلوط هم اشاره کرد و گفت: از این محلول در کل اروپا استفاده می شود و هر چند یک محلول بی خطر نیست، اما کم خطر است و در حال حاضر باید به عنوان یک مسکن موقت از آن استفاده شود.

نوبخت گفت: شخم زدن جنگل‌های بلوط و کاشت‌های غیر مرتبط در این مناطق و تغییرات اقلیمی هم از سوی دیگر باعث شده تا زاگرس با تهدید جدی مواجه شود.
وی همچنین اضافه کرد: مسئولان در مناطق زاگرس برای برای اجرای همۀ طرح های عمرانی مسائل زیست‌محیطی را در اولویت قرار دهند.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین به افزایش امکانات اطفاء حریق اشاره کرد و گفت: همه امکانات در استان را برای اطفاء حریق دو برابر خواهیم کرد.
نوبخت به بیابان شدن برخی از مراتع استان اشاره کرد و افزود: حدود ۴۷۸ هزار هکتار مرتع در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بخش زیادی از این مراتع به بیابان تبدیل شدند.

وی همچنین به احداث سد با استفاده از طرح‌های آبخیزداری اشاره و اضافه کرد: جنگل‌های زاگرس ۶ میلیارد متر مکعب آب را در خود ذخیره می کند و به همین منظور باید به طرح‌های آبخیزداری برای ذخیره آب در زمین توجه ویژه شود.
سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عنوان کرد: در کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل وجود دارد که ۶۷۰ هزار هکتار آن در مرحله مطالعات برای اجرای طرح های آبخیزداری است و باید این طرح های آبخیزداری تکمیل و به بهره‌برداری برسند.

.

اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای مبارزه با آفات برگ خوار بلوط در استان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این جلسه با بیان اینکه آفت‌های زیادی جنگل‌های بلوط زاگرس را تهدید می‌کند گفت: باید مبارزه با این آفات در زاگرس به طور عام و در کهگیلویه و بویراحمد به طور خاص هر چه سریعتر آغاز شود.

سید علی احمدزاده همچنین به وضعیت نامطلوب جنگل‌های شهرستان باشت اشاره کرد و افزود: در شهرستان باشت در بعضی از مناطق از هر ۱۰ درخت بلوط ۸ درخت دچار این آفت شده و در حال از بین رفتن است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد و همچنین به اهمیت کاشت درخت بلوط در جنگل‌های استان اشاره کرد و گفت: باید به فکر بلوط‌های جایگزین شده برای درختان خشک شده در جنگل‌ها باشیم .

احمدزاده با اشاره به مهار آفت برگ خوار بلوط تاکید کرد: باید با کارشناسی‌های انجام شده روشی را انتخاب کرد که هم آفت را مهار کنیم و هم موجودات زنده دیگر از بین نروند.
وی همچنین به اعتبارات مورد نیاز برای کنترل این آفت اشاره کرد و گفت: به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با این آفت نیاز است که حدود ۴۰ میلیارد تومان آن تامین شده است.

احمدزاده همچنین به تصویب مرکز تحقیقات بلوط در استان در سفر رئیس مجلس اشاره کرد و افزود: مسئولان سازمان جنگل‌ها و مناطق کشور هم باید با این طرح موافقت کنند و پیگیری‌های لازم را برای راه اندازی آن انجام دهند.
.

مطالب مرتبط

بلوط یکی از گونه های اصیل و بومی ایران است که در جنگلهای زاگرس در عرصه خوزستان می روید ولی چندسالی است که هجوم آفات این درخت ها را تهدید می ...
همزمان با ایام بهار، کار مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس در جنگل‌های بلوط استان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ خان محمدیان معاون حفاظت جنگل ...
معاون جنگل سازمان منابع طبیعی ­گفت: ­عمده آفات ­در جنگل‌های زاگرس،­­ جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که با محلول پاشی غیرشیمیایی مبارزه با آن‌ها را شروع کردیم. ­به ...
مبارزه با کرم آفت جوانه خوار بلوط در سطح دو هزار هکتار از جنگلهای لرستان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیر منابع طبیعی و آبخیز ...
No Thoughts on همه در مقابل وضعیت کنونی زاگرس مقصر هستیم + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>