ایجاد کمربند حفاظتی مناطق آلوده و غیر آلوده در جنگل‌های زاگرس / مدیریت آفات با سند جامع حفاظت و مدیریت پایدار بوم سازگان زاگرس

چاپ

وزیر جهاد کشاورزی در نشست هم اندیشی مدیریت آفت جوانه‌خوار و برگخوار جنگل‌های زاگرس از ایجاد کمربند حفاظتی مناطق آلوده و غیر آلوده در جنگل‌های زاگرس با روش BT خبر داد.

نشست هم اندیشی مدیریت آفت جوانه‌خوار و برگخوار جنگل های زاگرس صبح امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و جمعی از مسئولین ستادی و استانی مرتبط با این موضوع برگزار شد.

سید جواد ساداتی نژاد در این نشست بر روش ترکیبی مبارزه به عنوان روش کوتاه مدت تاکید کرد و گفت: برای این منظور باید جلسه‌ای مشترک با حضور سازمان حفظ نباتات کشور، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و .. برگزار شود و پروتکل آنی برای استفاده در روش‌های ترکیبی مبارزه به عنوان سند در آن تصویب شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سند جامع حفاظت و مدیریت پایدار زاگرس در اسرع وقت انجام شود و بتوانیم در کارگروه ملی آن را تصویب و به دولت برسانیم.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه شبکه مراقبت، رصد و پایش در این زمینه باید راه‌اندازی شود، یادآور شد: در این پهنه بندی‌ها باید مناطق آلوده را مشخص کنیم تا هرساله با رصد و پایش بتوانیم رشد و کاهش و توقف آن را مشخص کنیم و در این خصوص گزارش به دغدغه‌مندان زاگراس اعم از مردم و نخبگان ارائه دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای ایجاد کمربند حفاظتی مناطق آلوده و غیر آلوده با روش BT تله نوری و محلول پاشی باید توسط بسیج وزارت جهاد کشاورزی و بسیج مردمی و با استفاده از ظرفیت‌های حفظ نباتات انجام شود تا زاد و ولد را در این حوزه کاهش دهیم.

او گفت: باید این آفت را در دسته آفت عمومی قرار داده و برای آن مصوبه بگیریم تا بتوانیم هر ساله برای مبارزه با آن اعتبار داشته باشیم.

ساداتی‌نژاد از مذاکره با سازمان مدیریت بحران برای اعتبار در خصوص مبارزه با این آفت خبر داد و یادآور شد: جوانسازی جنگل از اهم تصمیمات در این حوزه است.

ساداتی نژاد از کاشت یک میلیارد نهال در کشور خبر داد و گفت: باید در قالب تامین مالی کاشت یک میلیارد نهال توسط معادن و حوزه‌های فعال چوب عملیاتی شود؛ البته باید به سمت مردمی سازی این مهم حرکت کنیم و احیا جنگل را را به مردم بسپاریم.

وزیر جهاد کشاورزی ایجاد ایستگاه‌های ترویجی و تحقیقاتی زاگرس در استان‌های غرب کشور را نیز مطرح کرد و گفت: باید این ایستگاه‌ها با ظرفیت‌های استانی ایجاد شود.

وی همچنین از ایجاد اطلس آفات برای سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد و گفت: باید این اطلس مکتوب برای این سازمان ارسال شوند تا بدانند که ما با چه آفات عمومی و چه هزینه‌هایی روبرو هستیم.

.

سند جامع حفاظت و مدیریت پایدار بوم سازگان زاگرس برای مدیریت آفات

عباسعلی نوبخت سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور هم در این نشست گفت: راه اجرایی برای مدیریت آفت جوانه خوار و برگخوار بلوط جنگل‌های زاگرس «سند جامع حفاظت و مدیریت پایدار بوم سازگان زاگرس» است که تمام دستگاه‌های مرتبط در آن دیده شده است.

وی افزود: از دلایل طغیان این آفت در امسال و سال گذشته عدم بارندگی از اسفندماه بوده و این موضوع سبب شده تا میزان قند، کربوهیدرات و پروتین در برگ درختان افزایش یابد.

نوبخت با اشاره به کشت زیراشکوب در این منطقه، گفت: این کشت کاملاً غیرقانونی است و این موضوع از دیگر دلایل طغیان آفت در این منطقه است.

او با اشاره به اینکه ۳۰ میلیون هکتار عرصه زاگرس وجود دارد، تصریح کرد: ۶میلیون هزار آن را عرضه جنگلی تشکیل میدهد.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه باید مشارکت مردمی را در این حوزه داشته باشیم، گفت: با مشارکت مردمی می‌توانیم از تغییر کاربری و آتش سوزی جلوگیری کنیم و همچنین آفات را نیز مدیریت کنیم که بخش زیادی از مشکل حل میشود.

به گفته سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مردم باید خود را مالک مدیریت در عرصه بدانند.

او در پایان یادآور شد: اگر بخواهیم جراحی در زاگرس انجام بدهیم باید منابع طبیعی با مردم و برای مردم باشد.