جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   90 هزار تریکوکارت بین شالیکاران فریدونکناری توزیع شد
20 تیر 1401 , ساعت 13:36

۹۰ هزار تریکوکارت بین شالیکاران فریدونکناری توزیع شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار گفت: برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج در نسل اول و دوم 90 هزار عدد تریکوکارت بین کشاورزان این شهرستان توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار گفت: برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج در نسل اول و دوم ۹۰ هزار عدد تریکوکارت بین کشاورزان این شهرستان توزیع شد.

حمیدرضا معماریان با اشاره به اهمیت مبارزه بیولوژیک در کنترل آفات محصولات زراعی و باغی برای حفظ سلامت محیط زیست و تولید محصولات غذایی سالم، اظهار کرد: یکی از روش‌های مبارزه با آفات گیاهان، استفاده از حشرات مفید موجود در طبیعت است که این حشرات می‌توانند حشرات زیان‌آور را از بین ببرند.

وی افزود: زنبورهای تریکوگراما می توانند با کنترل بیولوژیک آفت به ما کمک کنند، کاربرد آنها به محیط زیست آسیب نمی‌زند اما سموم شیمیایی آثار مخرب زیست محیطی بر روی آب،خاک،هوا و سلامت انسان دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار تصریح کرد: زنبور تریکوگراما حشره‌ای ریز و ظریفی با طول حدود یک میلیمتر است که برای مقابله با آفات گیاهی از آنها استفاده می شود و می‌تواند کرم ساقه خوار برنج‌ را کنترل کند.

معماریان با بیان اینکه زنبور تریکوگراما برای یافتن تخم میزبان در مزرعه، پروازهای کوتاهی انجام می‌دهد، افزود: این زنبور با ایجاد سوراخ در پوسته تخم آفت در داخل آن ۲-۱ عدد تخم قرار می‌دهد، بعد از ۱۲-۸ روز (در دمای ۲۸-۲۵ درجه سانتی‌گراد) زنبور از داخل تخم، خارج می‌شود، هر زنبور ماده در حدود ۷۰-۴۰ عدد تخم میزبان (آفت) را پارازیت (آلوده) می‌کند.

90 هزار تریکوکارت بین شالیکاران فریدونکناری توزیع شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار ادامه داد: برای استفاده صحیح از زنبور تریکوگراما توصیه می شود، در ساعات خنک روز تریکوکارت‌های حاوی شفیره زنبور رها سازی شود.

معماریان کاهش مصرف سموم شیمیایی، حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه‌های تولید را از مهمترین مزایای اجرای طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج برشمرد و اظهار داشت: استفاده از مواد بیولوژیک در کنترل آفات از روش‌ های مرسوم بوده و نقش بسزایی در حفظ زیست بوم، توسعه پایدار کشاورزی و نیز تولید محصول سالم دارد.

وی گفت: برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج در نسل اول ۲۵ هزار عدد تریکوکارت در ۲۵۰ هکتار و نسل دوم ۶۵ هزار عدد تریکوکارت در ۶۵۰ هکتار از مزارع شالیزاری این شهرستان توزیع شد.

مطالب مرتبط

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از رهاسازی زنبور تریکوگراما در ۲ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج خبر داد. سید علی ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح کنترل بیولوژیک آفات با رها سازی زنبور‌های تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار در حال اجراست....
برای کنترل کرم ساقه خوار ذرت و گوجه فرنگی از حشرات مفید یعنی زنبور‌های تریکوگراما و براکون استفاده می شود که جایگزینی مناسب به جای سم پاشی با سموم شیمیایی هستند....
مدیر جهاد کشاورزی میاندورود از مبارزه با لارو پروانه تک نقطه ای برنج در 3 هزار و 570 هکتار از شالیزارهای این شهرستان خبر داد. سید اسماعیل علوی از مبارزه ...
No Thoughts on ۹۰ هزار تریکوکارت بین شالیکاران فریدونکناری توزیع شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>