۹۰ هزار تریکوکارت بین شالیکاران فریدونکناری توزیع شد

90 هزار تریکوکارت بین شالیکاران فریدونکناری توزیع شد

چاپ

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار گفت: برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج در نسل اول و دوم ۹۰ هزار عدد تریکوکارت بین کشاورزان این شهرستان توزیع شد.

حمیدرضا معماریان با اشاره به اهمیت مبارزه بیولوژیک در کنترل آفات محصولات زراعی و باغی برای حفظ سلامت محیط زیست و تولید محصولات غذایی سالم، اظهار کرد: یکی از روش‌های مبارزه با آفات گیاهان، استفاده از حشرات مفید موجود در طبیعت است که این حشرات می‌توانند حشرات زیان‌آور را از بین ببرند.

وی افزود: زنبورهای تریکوگراما می توانند با کنترل بیولوژیک آفت به ما کمک کنند، کاربرد آنها به محیط زیست آسیب نمی‌زند اما سموم شیمیایی آثار مخرب زیست محیطی بر روی آب،خاک،هوا و سلامت انسان دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار تصریح کرد: زنبور تریکوگراما حشره‌ای ریز و ظریفی با طول حدود یک میلیمتر است که برای مقابله با آفات گیاهی از آنها استفاده می شود و می‌تواند کرم ساقه خوار برنج‌ را کنترل کند.

معماریان با بیان اینکه زنبور تریکوگراما برای یافتن تخم میزبان در مزرعه، پروازهای کوتاهی انجام می‌دهد، افزود: این زنبور با ایجاد سوراخ در پوسته تخم آفت در داخل آن ۲-۱ عدد تخم قرار می‌دهد، بعد از ۱۲-۸ روز (در دمای ۲۸-۲۵ درجه سانتی‌گراد) زنبور از داخل تخم، خارج می‌شود، هر زنبور ماده در حدود ۷۰-۴۰ عدد تخم میزبان (آفت) را پارازیت (آلوده) می‌کند.

90 هزار تریکوکارت بین شالیکاران فریدونکناری توزیع شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار ادامه داد: برای استفاده صحیح از زنبور تریکوگراما توصیه می شود، در ساعات خنک روز تریکوکارت‌های حاوی شفیره زنبور رها سازی شود.

معماریان کاهش مصرف سموم شیمیایی، حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه‌های تولید را از مهمترین مزایای اجرای طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج برشمرد و اظهار داشت: استفاده از مواد بیولوژیک در کنترل آفات از روش‌ های مرسوم بوده و نقش بسزایی در حفظ زیست بوم، توسعه پایدار کشاورزی و نیز تولید محصول سالم دارد.

وی گفت: برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج در نسل اول ۲۵ هزار عدد تریکوکارت در ۲۵۰ هکتار و نسل دوم ۶۵ هزار عدد تریکوکارت در ۶۵۰ هکتار از مزارع شالیزاری این شهرستان توزیع شد.