کرم برگ خوار و کرم قوزه در کمین مزارع گلستان

چاپ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان بر ضرورت مراقبت از مزارع کشاورزی در روزهای اخیر در برابر کرم برگ خوار و کرم قوزه باشند.

کیانوش حق نما امروز در گفت و گو با خبرنگاران و اهالی رسانه استان گلستان با اشاره به اینکه کشاورزان پنبه، سویا و ذرت کار استان این روزها باید بیشتر از گذشته مراقب محصولات خود باشند، اظهار کرد: این روزها زمانی است که کشاورزان در مزارع خود با آفاتی همچون کرم برگخوار، کرم قوزه و سنک مواجه می شوند.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی های صورت گرفته مطابق با الگوها و داده های موجود جمعیت این آفات در مزارع استان گلستان در روزهای آتی افزایش می یابد، افزود: آنچه ضرورت دارد این است که نسبت به اطلاع رسانی در این خصوص به منظور مراقبت بیشتر و اقدامات پیشگیرانه اقدام کنیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با اعلام این موضوع، گفت: لارو کرم های برگ خوار بسیار پلی فاژ بوده و به اکثر گیاهان زراعی مانند ذرت، پنبه و سویا آسیب جدی وارد خواهد کرد.

وی افزود: خسارت در برگ ها به صورت پاره پاره شده است اما در صورت گسترش خسارت به جز رگبرگ و ساقه بقیه قسمت ها قابلیت مصرف دارد.

حق نما حضور نسل دوم و سوم این کرم که مصادف با خرداد تا اواسط مرداد ماه است را دارای خسارت بیشتری برای مزارع دانست و تاکید کرد: با تلفیقی از کنترل زراعی، بیولوژیک و شیمیایی می توان این آفت را مدیریت کرد.

وی با بیان این مطلب که این آفت در مناطق کشت ذرت، پنبه، سویا و کنجد فعال است، ادامه داد: یکی از دلایل افزایش جمعیت عدم یخبندان زمستان و تغییرات اقلیمی دما و خشکی و به تبع آن افزایش تغذیه این آفت بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان تاکید کرد: لازم است کشاورزان استان در صورت مشاهده کرم برگخوار، کرم قوزه و سنک در مزارع خود به نزدیک ترین کلینیک گیاهپزشکی و مراکز خدمات جهادکشاورزی مراجعه کنند.