پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گلستان  »   کرم برگ خوار و کرم قوزه در کمین مزارع گلستان
24 تیر 1401 , ساعت 8:15

کرم برگ خوار و کرم قوزه در کمین مزارع گلستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان بر ضرورت مراقبت از مزارع کشاورزی در روزهای اخیر در برابر کرم برگ خوار و کرم قوزه باشند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان بر ضرورت مراقبت از مزارع کشاورزی در روزهای اخیر در برابر کرم برگ خوار و کرم قوزه باشند.

کیانوش حق نما امروز در گفت و گو با خبرنگاران و اهالی رسانه استان گلستان با اشاره به اینکه کشاورزان پنبه، سویا و ذرت کار استان این روزها باید بیشتر از گذشته مراقب محصولات خود باشند، اظهار کرد: این روزها زمانی است که کشاورزان در مزارع خود با آفاتی همچون کرم برگخوار، کرم قوزه و سنک مواجه می شوند.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی های صورت گرفته مطابق با الگوها و داده های موجود جمعیت این آفات در مزارع استان گلستان در روزهای آتی افزایش می یابد، افزود: آنچه ضرورت دارد این است که نسبت به اطلاع رسانی در این خصوص به منظور مراقبت بیشتر و اقدامات پیشگیرانه اقدام کنیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با اعلام این موضوع، گفت: لارو کرم های برگ خوار بسیار پلی فاژ بوده و به اکثر گیاهان زراعی مانند ذرت، پنبه و سویا آسیب جدی وارد خواهد کرد.

وی افزود: خسارت در برگ ها به صورت پاره پاره شده است اما در صورت گسترش خسارت به جز رگبرگ و ساقه بقیه قسمت ها قابلیت مصرف دارد.

حق نما حضور نسل دوم و سوم این کرم که مصادف با خرداد تا اواسط مرداد ماه است را دارای خسارت بیشتری برای مزارع دانست و تاکید کرد: با تلفیقی از کنترل زراعی، بیولوژیک و شیمیایی می توان این آفت را مدیریت کرد.

وی با بیان این مطلب که این آفت در مناطق کشت ذرت، پنبه، سویا و کنجد فعال است، ادامه داد: یکی از دلایل افزایش جمعیت عدم یخبندان زمستان و تغییرات اقلیمی دما و خشکی و به تبع آن افزایش تغذیه این آفت بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان تاکید کرد: لازم است کشاورزان استان در صورت مشاهده کرم برگخوار، کرم قوزه و سنک در مزارع خود به نزدیک ترین کلینیک گیاهپزشکی و مراکز خدمات جهادکشاورزی مراجعه کنند.

مطالب مرتبط

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشوردر دومین جلسه هم‌اندیشی کنترل زراعی زمستانه کرم خاردار پنبه در بخش انابد شهرستان بردسکن با بیان اینکه گیاه پنبه مورد حمله تعداد زیادی از عوامل ...
رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پاییزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است. مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی استان با اشاره ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از کشاورزان خواست برای حفظ مزارع سویا، پنبه و آفتابگردان از آسیب کرم برگ خوار مزارع خود را سم پاشی کنند. به گزارش خبرگزاری ...
آفت کرم خاردار و کرم قوزه پنبه به برخی از مزارع پنبه شهرستان فسا خسارت زده است. انصاری مدیر جهاد کشاورزی فسا در همایش روز مزرعه پنبه که در سایت ...
No Thoughts on کرم برگ خوار و کرم قوزه در کمین مزارع گلستان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>