پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خوزستان  »   خوزستان پیشرو در مقابله با پروانه برگ خوار سفید بلوط / محلول پاشی دو درصد از جنگل های زاگرس خوزستان
25 تیر 1401 , ساعت 18:55

خوزستان پیشرو در مقابله با پروانه برگ خوار سفید بلوط / محلول پاشی دو درصد از جنگل های زاگرس خوزستان

خوزستان در بین ۴ استان که درگیر آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط هستند، بهترین عملکرد مقابله را داشته است.

خوزستان در بین ۴ استان که درگیر آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط هستند، بهترین عملکرد مقابله را داشته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری خوزستان با بیان اینکه حدود یک میلیون هکتار جنگل زاگرسی در استان وجود دارد گفت: این جنگل‌ها در مناطق شمال، شمال شرق، جنوب و جنوب شرق استان هستند که در ۱۲ شهرستان گسترده شده اند.

سجادی با اشاره به نزدیک بودن جنگل‌های زاگرس به کانون‌های گرد و غبار افزود: پوشش غالب این جنگل‌ها درخت بلوط است که کرک‌های روی سطح برگ آن نقش فیلتر را در جذب گردوغبار و در نتیجه کاهش آلودگی و افزایش بارندگی دارد.

وی با اشاره به تخصیص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با آفات زاگرس گفت: با توجه به خشکسالی پایش جنگل ها از پارسال آغاز و گروه‌هایی برای پایش مستمر در شهرستان‌ها ایجاد شد همچنین تجهیزات جهت مقابله با آفات و تامین محلول که حداقل خسارت را به محیط زیست وارد کند فراهم شد.

وی افزود: مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط و همچنین پروانه برگ خوار سفید بلوط که از آفات مهم جنگل‌های زاگرس می‌باشند در زمان و سن خاص این آفت مقدور است که از آذرماه سال گذشته تاکنون از یک میلیون هکتار عرصه جنگل‌های زاگرس ۵۳۷ هزار هکتار پایش شده است .

سجادی گفت: از این میزان ۷۸ هزار هکتار آلوده به آفت جوانه خوار بلوط بود که ۹ هزار هکتار آن در حد مقابله با آفت بودند که محلول پاشی در این اراضی صورت گرفت.

وی افزود : همچنین از ۵۳۷ هزار هکتار عرصه جنگلی پایش شده ۱۹ هزار و ۵۰۰ هکتار آلوده به پروانه سفید برگ خوار بلوط بود که در شهرستان‌های لالی ،دزفول، بهبهان، باغملک و اندیکا به صورت شاخص این آفت وجود داشت که در ۹ هزار هکتار آن علیه این آفت محلول پاشی شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان با بیان اینکه مبارزه با این آفات به صورت کانون کوبی و بافر انجام شد اظهار داشت: تنها در دو درصد از کل عرصه‌های جنگلی زاگرس محلول پاشی صورت گرفته است که جای نگرانی جهت آلودگی زیست محیطی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه خوزستان در بین ۴ استان که درگیر آفت پروانه سفید برگخوار بلوط می‌باشند بهترین عملکرد را داشته است اضافه کرد: مقابله تا زمانی که جمعیت این آفات تا حد قابل قبولی کاهش پیدا کند ادامه دارد.

سجادی برنامه‌های ترویجی برای روستائیان، تدوین سند جامع جنگل‌های زاگرس، تعلیف دام و جلوگیری از تصرف‌ها را از دیگر راهکار‌های مفید برای نجات جان جنگل‌های زاگرس نام برد.

وی افزود: اگر امکانات برای روستاییان فراهم بشود تا از سوخت‌های جایگزین به جای زغال و چوب استفاده شود عرصه‌های جنگلی حفظ خواهند شد.

سجادی همچنین افزود: تا ابتدای سال ۱۴۰۰، در ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی استان کاداستر صورت گرفته بود که این میزان در طی سال گذشته به ۴ میلیون هکتار رسید.

مطالب مرتبط

بلوط یکی از گونه های اصیل و بومی ایران است که در جنگلهای زاگرس در عرصه خوزستان می روید ولی چندسالی است که هجوم آفات این درخت ها را تهدید می ...
همزمان با ایام بهار، کار مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس در جنگل‌های بلوط استان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ خان محمدیان معاون حفاظت جنگل ...
معاون جنگل سازمان منابع طبیعی ­گفت: ­عمده آفات ­در جنگل‌های زاگرس،­­ جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که با محلول پاشی غیرشیمیایی مبارزه با آن‌ها را شروع کردیم. ­به ...
مبارزه با کرم آفت جوانه خوار بلوط در سطح دو هزار هکتار از جنگلهای لرستان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیر منابع طبیعی و آبخیز ...
No Thoughts on خوزستان پیشرو در مقابله با پروانه برگ خوار سفید بلوط / محلول پاشی دو درصد از جنگل های زاگرس خوزستان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>