پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, اردبیل, استان ها  »   هشدار جدی به سیب زمینی کاران استان اردبیل برای مبارزه با آفت سس
28 تیر 1401 , ساعت 16:28

هشدار جدی به سیب زمینی کاران استان اردبیل برای مبارزه با آفت سس

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به کنترل گیاه انگلی سس در مزارع سیب زمینی این استان هشدار داد و خواستار اقدامات مراقبتی زارعان برای مقابله با خسارت گسترده و فراگیر این آفت شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به کنترل گیاه انگلی سس در مزارع سیب زمینی این استان هشدار داد و خواستار اقدامات مراقبتی زارعان برای مقابله با خسارت گسترده و فراگیر این آفت شد.

یحیی آذرمی روز سه‌شنبه گفت: اخیراً در تعدادی از مزارع سیب زمینی استان، گسترش رشد و بروز خسارت گیاه انگلی سس با نام محلی سرطان افزایش یافته است.

وی بیان کرد: اگر رشد این گیاه کنترل نشود، پس از استقرار و تکثیر آن در مزرعه، آلودگی محصول بسیار خواهد بود و بر این اساس لازم است که سیب زمینی کاران راه‌های ورود این گیاه انگلی به مزرعه خود را مسدود کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل استفاده از بذور آلوده به بذر گیاه سس، استفاده از کود دامی آلوده به بذر گیاه انگلی سس، انتقال بذر و ساقه‌های بریده شده سس از مزارع آلوده به وسیله ادوات کشاورزی، انتقال بذر از طریق کانال‌ها و نهر­های آبیاری را از جمله راه‌های ورود این آفت به مزارع سیب زمینی ذکر کرد.

وی اضافه کرد: زمانی که اولین آلودگی در حاشیه مزرعه روی علف­‌های هرز و یا داخل مزرعه به صورت کانونی و لکه‌­ای مشاهده شد، کشاورزان باید بلافاصله و قبل از گل‌دهی گیاه سس، آنها را به همراه گیاه میزبان و حتی به شعاع یک متر بیشتر از منطقه آلوده با شعله‌افکن سوزانده و یا با یکی از علف­‌کش‌­های پاراکوات یا گلیفوزیت سمپاشی کرده و از بین ببرند.

آذرمی با بیان این که ساقه‌های بریده شده گیاه سس قابلیت رویش دوباره و اتصال مجدد به گیاه میزبان را دارد، افزود: تاکنون علف‌‍کش انتخابی برای کنترل این گیاه انگلی در مزارع سیب­ زمینی معرفی نشده است.

وی بیان کرد: در صورتی که آلودگی گسترده گیاه انگلی سس در مزرعه اتفاق افتاد، تناوب زراعی ۴-۵ ساله در مزرعه با کشت گیاهان غیر میزبان مانند غلات یا سایر گیاهان غیر میزبان باید اجرا شده و در این مدت، به طور مرتب علف‌های هرز میزبان باید معدوم شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین گفت: آبیاری سبک قبل از کشت سیب زمینی باعث جوانه‌زنی بذور سس می‌شود و به همین علت با انجام شخم سطحی می‌­توان جمعیت این گیاه را کاهش داده و سپس اقدام به کشت سیب زمینی کرد.

وی تاکید کرد: کنترل رویش‌های فعلی و جلوگیری از تشکیل بذر تاثیر زیادی در کنترل آلودگی به این آفت را دارد و لازم است که کشاورزان سیب زمینی کار، در تمام موارد با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مشورت کنند.

.

آغاز برداشت زودهنگام سیب زمینی در اردبیل

به گزارش ایرنا، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در حالی در خصوص احتمال خسارت این آفت گیاهی هشدار داده که برداشت زودهنگام سیب زمینی از مزارع روستاهای تابعه شهرستان اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول آغاز شده است.

امسال در بیش از ۲۰ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی شهرستان‌های اردبیل، نمین، سرعین و نیر محصول سیب زمینی کشت شده پیش‌بینی می شود که از این میزان سطح زیر کشت، ۸۱۴ هزار تن محصول سیب زمینی تولید و روانه بازار شود.

۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل در سال زراعی جاری از رقم آگریا و مابقی از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا بوده است.

میانگین تولید محصول سیب زمینی در هر هکتار از اراضی استان اردبیل ۴۰ تن است.

به علت استفاده از آبیاری به روش نوار طیف و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با دو نوار طیف و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، بالاترین میزان برداشت محصول سیب زمینی با ۷۰ تن در روستای خلیفه لو اردبیل به ثبت رسیده است.

نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد نیاز استان به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

استان اردبیل با تولید حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی معادل ۲۰ درصد تولید این محصول ایران، مهمترین قطب تولید سیب زمینی در کشور محسوب می‌شود.

سیب زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد و سیب زمینی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

مطالب مرتبط

ازبکستان اعلام کرد صدها تن سیب زمینی ایران را به خاطر وجود آلودگی برگشت داده است. مقامات آژانس حفاظت نباتات و قرنطینه گیاهی ازبکستان اعلام کردند که ۳ هزار و ...
پژوهشگران موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور مبادرت به ارایه روش کنترل بیولوژیک با استفاده از نماتد بیمارگرحشرات برای کنترل آفت مخرب بید سیب زمینی نمودند. بید سیب ‌زمینی Phthorimaea operulella ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به شیوع بید سیب زمینی در انبارها و ضرورت جلوگیری از خسارت به محصول انبار شده کشاورزان هشدار داد. یحیی آذرمی ...
No Thoughts on هشدار جدی به سیب زمینی کاران استان اردبیل برای مبارزه با آفت سس

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>